Loading...
Familiebilen for de bilinteresserte 2017-12-07T09:34:06+00:00

Familiebilen for de bilinteresserte

Den perfekte lade-hybriden for småbarnsfamilien passer også for de mer bilinteresserte.

Fremtidens biler er elektriske, enten vi vil det eller ei. Men, for å være mer miljøbevisst og kjøre elektrisk, må man ikke nødvendigvis ha en el-bil i garasjen. I dag lager mange bilprodusenter nemlig flere varianter av sine bilmodeller som ladehybrider. Vi lot rallytalentet Sindre Furuseth teste ladehybriden Mitsubishi Outlander PHEV.

– At man kan lade bilen over natta hjemme og kjøre over 50 kilometer på el-motoren alene gjør at bilen er perfekt for hverdagslig småkjøring, spesielt for småbarnsfamilien, sier Sindre.

Det tar omtrent fem timer å fullade batteriet til el-motoren fra vanlig stikkontakt. Og man kan kjøre på el-motoren alene fra første kilometer med Outlander PHEV.

– Det å kunne kjøre utslippsfritt og økonomisk med kort kjøring i hverdagen, men fortsatt ha muligheten til å komme seg enkelt til hytta med bensinmotoren, er helt strålende, sier en fornøyd Sindre.

 Her kan du også testkjøre bilen!

En sportslig bil

Utgaven som Sindre tester for anledningen er en Outlander PHEV S Edition. Denne er utstyrt med blant annet elektrisk soltak, stivere og mer responsive Bilstein støtdempere og alcantara setetrekk.

PHEVen kjennes sportslig ut, og er veldig kvikk i styringen. Bilen føles derfor mye mindre ut enn den egentlig er. Dessuten er svingradiusen imponerende, og man legger ikke merke til at bilen skifter gir, sier han.

Sindre jobber blant annet som budbilsjåfør ved siden av full satsning på rallykarrieren, da er kjørekomforten viktig.

– Jeg pleier ofte å være på veien mellom 6–8 timer hver dag. I PHEVen har jeg en behagelig og høy sitteposisjon, som gir god oversikt i trafikken.

På kalde vintermorgener er det også stas med varme i rattet. At bilen har god plass er også et pluss, derfor bestemmer Sindre seg for å se hvor mange rallydekk han kan få plass til i bagasjerommet.

– Jeg fikk enkelt inn fem dekk. Dersom jeg skulle brukt baksetet også er jeg sikker på at vi kunne fått inn minst åtte til.

– En vanvittig lyd

Etter å kjørt i en times tid, kobler Sindre til telefonen sin via Bluetooth og prøver ut Rockford Fosgate stereoanlegget.

– I alle dager! Dette hadde jeg aldri forventet meg. Dette er uten tvil det beste stereoanlegget jeg har hørt i en nybil noen gang, smiler han mens det dundrer fra bassen i bagasjerommet.

Firehjulstrekk som får deg fram

Mitsubishi har en lang tradisjon med firehjulstrekk på sine bilmodeller. Outlander PHEV er utstyrt med S-AWC 4WD, et system som stammer fra den legendariske rallymodellen Lancer Evolution.

Enkelt forklart har hvert hjul sin egen akselerasjon, noe som gir maksimalt grep på vanskelige forhold. For å teste dette, drar vi til Lørenfallet og finner et jorde med en bratt og utfordrende bakke.

Med snø på bakken og en temperatur rett under frysepunktet kjører Sindre bakken gang på gang, uten nevneverdige problemer.

– Jeg prøvde å kjøre på brattere og brattere spor, og jeg måtte pushe det rimelig langt før bilen fikk problemer med å komme seg opp. Jeg er virkelig imponert over denne bilen totalt sett!

Vær på vakt når du kjøper brukt

Stadig flere kjøper bruktimporterte biler. Hittil i år har salget av bruktimporterte Mitsubishi økt med hele 67%, og folk som kjøper biler i god tro kan ende med å måtte betale tusenvis av kroner i etterkant. Nå advarer autoriserte forhandlere om de mange risikoene ved bruktimportering av bil.

Dette er de vanligste problemene:

Opplyst kjørelengde er lavere enn reell kjørelengde
Bilen mangler varmesystem tilpasset norske forhold
Bilen mangler understellsbehandling med tektyl (anti-rust), tilpasset saltede norske vinterveier
Bilens garantihefte er ugyldig (biler registrert før 2016 har kun 3 års fabrikkgaranti). Reklamasjon utover garantiperioden må da skje i landet bilen er førstegangsregistrert
Bilen har tidligere skader som ikke er opplyst om, eller som ikke er forskriftsmessig utbedret

Les om Torbjørn som gikk i bruktfella!