Amund Fjeldstad / Fjeldstad & Partners
Amund Fjeldstad / Fjeldstad & Partners

innhold_annonsor2

Det viktige er å ha et konkret set-up hvor closing er en del av salgsprosessen fra første møte, mener salgsekspert Amund Fjeldstad.

Det virker som om mange ikke er bevisste på closing som en del av prosessen fra første møte. Men dersom man blir ferdig med innvendingene i behovsanalysen vil det gjøre hele prosessen mer interessant for begge parter, sier Fjeldstad.

Og Fjeldstad vet hva han prater om, i over 20 år jobbet han med salg og ledelse i inn- og utland. Størsteparten av sin karriere har han hatt i den internasjonale bedriften Gartner Inc. I 2007 bestemte han seg imidlertid for å starte sitt eget konsulentfirma.

«Salget starter med closing»

– Presset på å close salg er økende. Salg, avtaler og forecasting generelt er under et visst press med en gang bransjer og markeder blir litt ustabile. Det vi opplever i Norge nå, med en viss uro i økonomien påvirker selgere. Da er det viktig å ha noen konkrete prinsipper å forholde seg til, sier han.

Hvordan skal selgere klare å gjøre de riktige omstillingene i et slikt marked?

– Selgere må i alle fall ha riktig trening og kurs for å være med i de forandringene som skjer. Innkjøpere over hele verden får trening i å close. Da bør selgerne ha samme type trening for å møte disse innvendingene på best mulig måte. Det gjelder å være oppdatert, mener han.

Og hvor kommer Fjeldstad & Partners inn i bildet?

– Det er for mye generaliserende språk i bransjen, det kan bli vanskelig å skjønne nøyaktig hva man skal gjøre dersom rådet du får er å «være fremoverlent» eller «forbedre kommunikasjonen». I closing er det ni konkrete prinsipper vi lærer bort på vårt seminar. Det innebærer det å ta kontrollen over closingprosessen fra første møte, avslutter han.

Last ned vårt closingverktøy eller meld deg på neste seminar!

4,199 total views, 1 views today