Lene Strand, Head of Commerce i Norsk Medisinaldepot.

Det er klart for at Vitusapoteks kunder får kjøpt reseptbelagte medisiner over Internett. I samarbeid med Pearl Consulting og Visma har Norsk Medisinaldepot (NMD) fullført løsningen som gjør at kundene kan slippe å ta turen til apoteket.

Et fullverdig tilbud om reseptbelagte medisiner over Internett krever pålitelige digitale plattformer. For salg av medisiner er det dessuten strenge krav til autorisasjon og sikkerhet. NMD, som eier Vitusapotek, er også opptatt av driftsikkerhet og kundeservice. Da NMD gikk i gang med å utvikle nettsalget til et ekte internettapotek, hadde man stramme tidsrammer – en tidslinje så tett, at det bare var Pearl Consulting som mente de ville klare å fullføre prosjektet i tide.
-Systemet vi allerede satt med, var gammelt. Vi kunne ikke bygge videre på det, og det tålte heller ikke den økende trafikken. Vi var derfor i tidsnød for å implementere en ny løsning. Valg av partner og Hybris som løsning var et resultat av en tilbudsprosess, hvor vi tidlig så at Pearl Consulting skilte seg ut. De leverte et detaljert og godt tilbud som signalisert at de hadde forstått oppgaven godt, og kom med eksempel på gode kunde-case som ga oss en trygghet om at dette var en partner og en løsning vi hadde lyst til å gå for, og som gjør at vi kan realisere de målene vi hadde, sier Lene Strand, Head of eCommerce i Norsk Medisinaldepot.


(Oscar Olsen, Head of Strategy & Project Management i NMD forteller om samarbeidet og løsningen)

Komplett nettapotek
Det er nå tillatt å bestille legemidler over Internett, bortsett fra at man ikke har tilgang til reseptformidleren. Snart vil også reseptformidleren være integrert i netthandelen.

-Spesifiseringen av integrasjonen pågår nå. Det er en dialog i gang med Apotekforeningen og Helsedirektoratet. Disse samtalene regner vi med vil være sluttført ganske snart. For salg av legemidler er det strenge krav til autorisasjon og sikkerhet. Legemiddelmarkedet er nøye regulert. I de enkelte apotek er det mange prosedyrer for å håndtere informasjon, legemidler og kunder riktig. Apotekene har et stort ansvar for riktig utlevering av legemidler og for pasientinformasjon, og de samme høye kravene gjelder også for nettløsningen. Dette medfører store, avanserte og dyre nettløsninger i forhold til marginene for legemidler, som er veldig lave.
Per i dag kan apotekkunden sende en SMS med personnummeret via nettsiden til apoteket, som så går inn i reseptformidleren og sjekker resepten. Medisinene blir deretter klargjort av apoteket og kunden får melding om når medisinene er ferdige til henting. Det nye nå er at handelen vil omfatte reseptformidleren: Kunden skal kunne gå inn på «Mine Resepter», identifisere seg med sin bank-ID og velge ut sine reseptbelagte medisiner. Dette muliggjør at kunden kan få sine medisiner sendt hjem til seg, i og med at man allerede har identifisert seg ved bestilling.
Veldig mange kunder synes det er praktisk å bestille sine medisiner over nett, særlig kronikere som har jevnt forbruk, kanskje av mange typer medisiner. Disse kan oppleve at de forskjellige medisinene ikke er klare for utlevering til samme tid, noe som kan medføre både venting og nokså mange apotekbesøk. Foreldre som må være hjemme med syke småbarn, kan også slippe å ta turen til apoteket.

Nettkundene, og de som bruker apoteket tradisjonelt, vil oppleve en ny virkelighet på apotekene.
Foreløpig har vi systemet med «Klikk & Hent», effektuert i løpet av en time. Vi mener at de som har gjort jobben på forhånd bør belønnes for dette og vil muligens legge til rette for et «Fast track» for disse kundene på sikt.

Vitus Apotek
Vitus Apotek

e-resept app
-I mai begynner vi å markedsføre vår e-resept app, som vil gjøre apoteket enda enklere for faste medisinbrukere. Pearl skal dessuten også lage en app for lojalitetsprogram. Pearl er den mest effektive og fleksible leverandør vi har hatt. De innehar høy kompetanse og integritet, er løsningsorienterte og har en konstruktiv og positiv innstilling. Dette er imponerende i kraft av hvor kompliserte våre behov er og hvor knapp tid Pearl fikk for å komme opp med løsninger. Vi opplever Pearl mer som en partner enn en leverandør. Vi har tett samarbeid, også med Pearls-avdeling i Latvia, hvor vi er veldig fornøyd med kommunikasjonen og oppfølgingen. Foruten møter her i huset, har vi så å si daglige møter på Skype, og samarbeidsformen fungerer upåklagelig. Vi er kort sagt veldig imponert.