Bak spakene på Black Friday

Tekst: Jostein Mosnes-Holmen Foto: Fredrik Warbo

KONTROLLROMMET: Pearl Consultings medarbeidere hadde ansvaret for en prikkfri avvikling av det enorme salgsvolumet under årets Black Friday.
KONTROLLROMMET: Pearl Consultings medarbeidere hadde ansvaret for en prikkfri avvikling av det enorme salgsvolumet under årets Black Friday.

innhold_annonsor2

Fredag gjorde komplett.no i snitt 2,5 salg per sekund! I kulissene satt Pearl Consulting og sørget for at systemene gikk på skinner – og samtidig sørget for at samtlige av Pearls kunder fikk en problemfri Black Friday.

De 5 mest eksponerte kundene omsatte for 300 millioner

Årets Black Friday ble en milepæl for netthandelen, og Pearl Consultings 30 kunder opplevde sterk økning ift fjoråret, og de 5 mest eksponerte kundene omsatte for 300 millioner kroner alene. Dette er en økning på 80 prosent fra i fjor! Forutsetningene for slike resultater er stabile netthandelsløsninger som er oppe kontinuerlig.

Det er en krevende øvelse, noe enkelte aktører var uheldige og fikk oppleve, med nedetid på nettsider, dårlige kundeopplevelser og pepper i pressen. Men dette unngikk altså Pearls kunder og forretningspartnere.

– På nettet skal man kunne si hjertelig velkommen til hundretusen kunder på én gang.

-Er man ikke da godt nok forberedt og riktig skalert for å tåle trafikken, er det fare for at kritiske komponenter eller prosesser i systemene bryter sammen, sier Tom Berget, leder av PearlCare.

-Man må være forberedt på å takle store topper, eksempelvis når Eplehuset lanserer Apple Watch, når Ark legger ut en ny Nesbø-roman eller når komplett.no lanserer et nytt spillkonsoll. Det gjelder enkeltprodukter og kampanjer, og Black Friday er jo i seg selv en stor kampanje og er i ferd med å bli en slags bevegelse.

Tom Berget, leder av PearlCare
Tom Berget, leder av PearlCare

Berget understreker at bransjekompetanse er en av nøklene til avvikle en så eksplosiv omsetning som Black Friday representerer.

-Vi leverer nok datakraft slik at nettbutikkene tåler toppene og har god klaring når det f eks kommer en Black Friday. Det er umulig å avvikle en slik dag hvis du som IT-leverandør ikke skjønner hva som kommer til å skje. Vi har en ekstremt god bransjekompetanse på detaljhandel. Vår oppgave er å skalere, dvs å gi kunden fleksibilitet. Det betinger at kunden har en stabil plattform i bunn, man kan ikke gå inn i en Black Friday med masse barnesykdommer i systemene, og for oss er ekstremt god planlegging avgjørende: Vi må ikke bare vite at toppene kommer, vi må også forstå hva dette i praksis innebærer, og vi må tilpasse planleggingen for hver kunde. Avhengig av hva kunden selger, trafikkmengden, og når trafikken er størst. Dette leser vi av historikken og handlemønsteret, og estimerer videre utvikling. Vi simulerer også trafikken, men det viktigste er at vi har et samarbeid med kundene over tid og i et perspektiv kan se hva som fungerer eller ikke.

Fokus på kvalitet er helt avgjørende for å kunne klare en topp uten problemer, sier Berget:

-Planlegging, kompetanse, gode rutiner og god basisdrift er forutsetningen for å levere stabilitet. Stabilitet får man ikke med skippertak. Det hjelper ikke å gjøre godt arbeid i ny og ne og slurve med vedlikeholdet. Man må jobbe jevnt og ha gode rutiner for å oppnå kvalitet på alle nivåer. Vi driver kontinuerlig med oppgavene våre, sjekker og observerer. Dermed kjenner vi dette så godt, at når det kommer en så stor topp som Black Friday vet vi at vi har skalert riktig slik at det går på skinner. På den måten har vi en slags generalprøve hver dag.

Så kommer belønningen, som sist fredag, hvor vi leverte helt prikkfri stabilitet til alle våre kunder.

Les mer her: Pearl Consulting