– Vi skal forenkle hele forsikringsbransjen.

Forsikringsbransjen i Norge har lenge vært dominert av store aktører med svært gode marginer. Nå utfordrer Tribe venneforsikring de etablerte forsikringsselskapene med innovative IT-løsninger og prinsipper fra delingsøkonomien.

– Mine erfaringer med forsikringsbransjen fra tidligere jobber overbeviste meg om at mye kunne gjøres bedre i forhold til prissammenligning og brukervennlighet. I tillegg hadde jeg en personlig erfaring med et forsikringsselskap som skrudde opp prisen med 20 prosent uten forklaring. At man blir straffet som lojal kunde er det motsatt av et normalt kundeforhold. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Henrik Nygård Sjølie, grunnlegger og daglig leder i Tribe venneforsikring AS.

Ved hjelp av skybaserte IT-løsninger, lave driftskostnader og en slank organisasjon kan vi tilby mye bedre priser med akkurat samme dekning

Gjør det enkelt å sammenligne priser

Han mener etablerte forsikringsselskaper har gjort det unødvendig komplisert å bytte forsikring.

– Som forsikringstaker er det vanskelig å sammenligne vilkår og priser på forsikringsavtaler, og mange er i tillegg redde for å miste spesialvilkår knyttet til foreningsmedlemskap. Vi ønsket å løse dette problemet og har gjort hele prosessen med å bytte forsikring rask, enkel og ikke minst lønnsom for forsikringstakere, sier han.

Selskapet har utviklet en IT-løsning som automatisk innhenter opplysninger fra eksisterende forsikringsavtaler for å kunne beregne et nytt pristilbud. Prosessen er svært rask og gjør det enkelt å sammenligne priser. Last opp forsikringsavtalen din her og få et tilbud på sekundet.

Bygger en slank organisasjon

Den innovative forsikringstjenesten ble startet av en gruppe gründere med bakgrunn fra FINN.no, Elkjøp og bank- og forsikringsbransjen for snart to år siden. Sammen så de hvordan man kunne utvikle en slankere og mer effektiv forsikringstjeneste.

– De store forsikringsselskapene bruker ofte lokkepriser for å få nye kunder, og selv om det kan være en god pris der og da, ser vi at prisene gradvis øker over tid. Samtidig vet vi at overskuddene er store og at forsikringsselskapene er tungrodde organisasjoner med høye driftskostnader. Ved hjelp av skybaserte IT-løsninger, lave driftskostnader og en slank organisasjon kan vi tilby mye bedre priser med akkurat samme dekning, sier Sjølie.

Foreløpig består selskapet av 23 ansatte som jobber med den daglige driften. Den effektive organisasjonen gjør at prisen utelukkende følger konsumprisindeksen.

Tribe har laget en motsats til den tradisjonelle topris-modellen som de fleste forsikringsaktørene benytter. Isteden tar de inn kunder på en bærekraftig pris, for så å belønne dem som ikke har skader med lavere pris. Fra høyre: Henrik Sjølie, daglig leder, Gaute Larsen, leder for digital markedsføring og innsikt og Morten Moe Gjendemsjø, leder for teknologi og utvikling.

Hentet inspirasjon fra delingsøkonomien

Forretningsmodellen henter også inspirasjon fra delingsøkonomien som gir incentiver til å samarbeide om bedre priser.

– Mange forsikringstakere er ikke klar over at de både er overforsikret og overpriset. Som kunde hos oss får du bedre oversikt over forsikringen og automatisk fem prosent rabatt på eksisterende forsikringsavtale, sier han.

En viktig del av forretningsmodellen er å tiltrekke seg ansvarlige forsikringstakere og belønne de med lav skaderisiko.

– Vi gir en lavere startpris og belønner kunder som går sammen i nettverket. Tjenesten er integrert mot Facebook og gjør at du enkelt kan invitere kollegaer, venner og familie til å prøve tjenesten. Vi gir fem prosent rabatt pr. skadefrie person i vennenettverk, og med 10 skadefrie venner oppnår du hele 50 prosent rabatt på den opprinnelige forsikringsavtalen, sier Sjølie. Les mer om vennerabatten her.

God mottakelse i markedet

Selskapet har hatt en stabil vekst fra oppstarten og har blant annet fått med seg flere erfarne investorer, deriblant Google Norge-direktør Oddgeir Garnes, investor Christian Thommessen og Patrick Palmgren, som er global leder av ventureinvesteringer i BearingPoint Strategic Ventures.

– Bakgrunnen for suksessen er sammensatt, men vi vet at mange har hatt dårlig opplevelser med forsikringsselskap som øker prisene uten grunn. Vi har også fokusert på å gjøre informasjon om vilkår og produkter tydelig, slik at man lett får oversikt over hva forsikringen dekker. Andre er fascinert av muligheten til å få 50 prosent vennerabatt. Til sammen har dette gjort at vi har fått mye skryt for rimelige, enkle og brukervennlige løsninger, sier Sjølie.

Utvikler tjenesten videre

– Tidligere har en totalkunde måtte bruke mye tid på å innhente pristilbud med samme dekning og vilkår. Med den nye tjenesten kan du laste opp forsikringsavtalen direkte på nettsidene våre og få et pristilbud i løpet av sekunder. Dette vil være en «game-changer» i markedet, sier han.

Prøv den nye funksjonen her og få et tilbud på sekundet!

Selskapet har ingen planer om å gi seg i kampen mot de store forsikringsselskapene.

– Vi vil fortsette å sette kunden i fokus og skal alltid tilby de beste forsikringsavtalene, en ryddig brukeropplevelse og et rettferdig skadeoppgjør. På denne måten skal vi forenkle hele forsikringsbransjen, avslutter Sjølie.