En lekker og velfungerende nettside er ekstremt viktig for omsetningen, sier Jesper Svangaard i Svangaard Brands, som mener at «en uflidd webside er som å gå rundt med en diger rødvinsflekk på skjorten».

For seks år siden startet Jesper Svangård agenturet Svangaard Brands A/S, og sitter nå på en rekke agenturer på livsstils- og designmerker, slik som bl.a. Muubs, Watt & Veke, Massimo, The Dybdahl Co, og &tradition. Og det er ikke bare private hjem som har appetitt på de trendy danske designermerkene, ifølge den blide dansken med kontor i Oslo.

– Nei, det stemmer. I tillegg til en lang rekke interiørbutikker over hele landet, selger vi også merkene våre til det vi omtaler som prosjektmarkedet. Det er hoteller, resepsjonsområder i bedrifter og aktører som generelt forskjønner det offentlige rom innendørs. Det er en interessant utvikling dette med at prosjektmarkedet i økende grad er opptatt av og faktisk også legger ressurser i estetikk og kvalitetsdesign, mener Jesper Svangård, som har svært travle dager.

De er nemlig bare tre ansatte i Svangaard Brands, men de omsetter for hele 35 millioner kroner til interiørhungrige nordmenn.

Responsiv web

Jesper Svangård er veldig tydelig på verdien av å ha en velfungerende nettside i møtet med kundene.

– Å ha en dårlig hjemmeside er som å dra på fest i en krøllete dress med rødvinsflekker på skjorten, sier han og gjør det helt tydelig at det ikke er aktuell politikk der i gården.

Svangaard Brands benytter en responsiv webløsning fra Uni Micro der man tar i bruk et ferdig malverk som inneholder alle elementene som er nødvendig for å presenteres bedriften på en visuelt tillitsvekkende og seriøs måte, i tillegg til at weben er godt synlig i søkemotorene.

«Det handler om å sende riktig signal til butikkene og kundene våre. Hjemmesiden er vårt ansikt utad og det er ekstremt avgjørende at det er et vakkert ansikt»

Nordmenn vil ha design

I følge Svangård er nordmenn enormt opptatt av design og pynter seg i realiteten med boligen sin.

– Fra å være et enkelt folkeslag med nøkterne behov, har rikdommen gjort oss langt mer bevisste og kvalitetshungrige når det kommer til interiør, forklarer han, og legger til som en kuriositet at det slettes ikke er uvanlig å kjøpe en dorullholder til 2000 kroner.

Et annet aspekt Svangård har merket seg, er at det kommer designprodukter innen stadig nye områder i hjemmet.

– Ta en sånn ting som et sluk på et bad. Eller en vannlås til en servant. For noen år siden var det helt utenkelig at man brukte penger på designprodukter innen slike kategorier, mens i dag er det en ganske «mainstream» ting å gjøre, mener han.

Sosiale medier

I tillegg til den generelle velstandsøkningen, er ikke Svangård i tvil om hva som driver interiørutviklingen fremover.

– Sosiale medier er driveren, og i særdeleshet Instagram. Norge ligger helt i tet i Norden på Instagram og henter inspirasjon og impulser fra hele verden, enten det dreier seg om interiør, trening, kosthold eller livsstil, sier han.

Fordi man har hele verden innen et tastetrykks avstand, kommer impulsene stadig raskere inn i stuene til folk.
– Vi ser hva de rike og vellykkede gjør i det samme sekund som de gjør det. Vi får presentert nye kolleksjoner «realtime» og forventer å kunne få kjøpt det selv ganske umiddelbart.

Dette er en utvikling Jesper Svangård nyter godt av.

– Vi følger tidens tendenser nøye, og leter etter det som passer godt inn i det norske markedet. Vi merker en enorm etterspørsel etter dansk design. Danmark er for nordmenn noe eksotisk og forbindes med kvalitet. Dansk design er populært, ikke bare i Norge, men i hele verden. Design er en del av den danske kulturarven på samme måte som nordmenn har oljen, mener Svangård.

KJENTE NAVN:
Svangaard Brands tilbyr anerkjente merker som bla.
Muubs, Watt & Veke, Massimo, The Dybdahl Co.

Norsk design

Imidlertid er noe nytt i ferd med å skje i interiørbransjen.

– Frem til nå har det vært mye utenlandsk design som har preget det norske markedet. Men nå har norsk design og norske designere utrolig mye på gang. De neste ti årene er det Norge som gjelder, spår interiøragenten som gjerne vil ta del i denne reisen, der store internasjonale brands tar inn norske designprodukter.

Nordmenn elsker Norge, vi er patrioter og vi vil gjerne støtte opp om våre egne, sier Jesper som mener det faktisk er mulig å bli profet i eget land.

Interiør og trender

Et annet utviklingstrekk Jesper Svangård påpeker, er tempoet i innovasjon og produktutvikling.

– Det går stadig raskere, nye produkter kommer hele tiden. Vi er ikke helt der ennå, men faktum er at lanseringstempoet innen interiør og design nærmer seg det som eksisterer innenfor fashion-industrien. Vi nærmer oss en situasjon der vi bytter puter og gardiner like ofte som vi bytter bukser og jakker, mener han.

–Interiørtrendene akkurat nå handler om farger, gjerne tunge farger. Puten skal være i velur, vi skal ha stein på veggene, tepper på gulvene og vi skal ha skinnsofa i cognacfarge, puter med mange farger og tunge gardiner. Og stadig flere blir opptatt av det med økologiske naturprodukter som skal ha lang varighet og som skal være bærekraftig produsert, avslutter Svangård.

243 total views, 5 views today