Jens Christian Holmen (38) importerer, selger og designer felger til det norske markedet. Her avbildet i bedriftens (Polar Wheels) lokaler. Foto: POLAR WHEELS

Etter å har reist verden rundt på jakt etter én type bilfelg, bestemte Jens Christian Holmen seg for å heller designe den selv.

 

I 13 år har Jens Christian Holmen (38) drevet med import og salg av bilfelger til nordmenn, gjennom firmaet Polar Wheels. Han mener valget av felger kan endre utseende på bilen din radikalt.

– Mange ønsker å sette et personlig preg på bilen. Her kan du eksperimentere med størrelse, farge og forskjellig design. Noen ønsker for eksempel store kontraster, mens andre vil ha et mer helhetlig uttrykk.

I 2008 begynte han å designe egne modeller. Og for Holmen er det essensielt at felgene ikke skiller seg for mye ut fra bilens opprinnelige design.

– Personlig syntes jeg det er viktig at valget av felger følger bilens designlinjer. Dette er ikke alltid like lett for «mannen i gaten» å se. På biler med skarpe linjer passer det med felger med markerte linjer, mens på klassiske biler – med buet og avrundede linjer – vil felger av samme uttrykk være det som passer best.

– Vi hadde lenge vært på utkikk etter et system som kunne håndtere regnskap, faktura, logistikk og nettbutikk. Tidligere jobbet vi i flere systemer som ikke alltid snakket så godt sammen.

– Hva er det som er mest populært nå?

– I år er det sorte, blanke felger som er det siste innen motebilde, men vanligvis selges det mest av sølvfarget felger. Det kommer først og fremst av at det er standard.


Jens Christian Holmen, gründer og daglig leder i Polar Wheels. Foto: POLAR WHEELS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Økt interesse

Holmen opplever at stadig flere nordmenn er interessert i felger.

– Det er mer tilgjengelig på markedet og sluttbrukeren blir oftere eksponert for felger nå enn før. Som tidligere, er det Premium-bilmerkene det selges mest felger til. Det kommer av at interessen for detaljer og helhets-uttrykket innenfor dette segmentet er høyt.

– Hva er det nordmenn ser etter når de skal velge felger?

– Det varierer! For mange er rimelig pris og tøft design godt nok. Men heldigvis er det også mange som fokuserer på kvalitet som varer i mange år, et design som kler bilen og noe som har det lille ekstra. Hvilket gir et fullkommet resultat, sier Holmen og legger til:

– Men det koster gjerne et par tusenlapper ekstra.

Gjør det enklere

Med over 281 utsalgssteder fordelt på dekk- og bilbutikker, er det mye å ha kontroll på. Gjennom samarbeidet med Uni Micro, en av Norges ledende leverandører av programvare for økonomi og administrasjon, holder de styr på alt.

– Vi hadde lenge vært på utkikk etter et system som kunne håndtere regnskap, faktura, logistikk og nettbutikk. Tidligere jobbet vi i flere systemer som ikke alltid snakket så godt sammen.

Holmen forteller at gjennom nettbutikkløsningen er alt nå synkronisert og samlet på et sted. Det gjør at med en gang kunden legger inn en bestilling, blir ordrene direkte overført til Uni Faktura for videre behandling. Samtidig blir informasjonen og salgstall automatisk oppdatert i systemet.

I Uni Økonomi finner du derfor enkelt ut hvor og hvordan du tjener pengene dine, når du tjener dem og hvem som er dine beste kunder.

– Fordelen med Uni Micro er at vi kan gjøre alt selv. I tillegg kjenner konsulentene programmet ut og inn, jobber raskt og veileder deg til å ta de riktige valgene.

www.polarwheels.no

598 total views, 9 views today