Året er 1992. Danmark vinner, til alles store overraskelse, EM i fotball. Michael Jackson holder sin første konsert i Norge og en 15 år gammel Rune Bruvik er på familieferie i klokkelandet Sveits. En ferie som kom til å prege ham langt mer enn de fleste kunne tenke seg.

 

– Matt sort med oransje detaljer. Jeg skulle ønske jeg hadde den i dag, men dessverre har den forsvunnet på veien, minnes Bruvik. 40-åringen sikter til en Swatch-klokke han fikk i gave på turen.

– Den var ikke veldig dyr, men for meg ble det veldig spesielt – og satte i gang en stor interesse for klokker og klokkedesign.

Interessen til tross, rogalendingen gikk en helt annen vei og utdannet seg til fysioterapeut. Men under latinske navn på muskler, henvisninger og en egen klinikk lå klokkedrømmen latent. Og med litt drahjelp fra designerkona og 200.000 oppsparte kroner ble Bruvik Time en realitet.

Halvannet år senere så den første prototypen dagens lys.

­– Parallelt med produksjonen av den, arbeidet jeg med konseptet rundt. Nemlig det å ha en del av Norge på armen. Siden jeg var såpass godt i gang, fikk jeg «lurt» meg med på en pressevisning på Grand Hotel. Der var alle de store merkene – og Bruvik Time. Selv om jeg var der som en kuriositet, endte det opp med at jeg fikk 99 prosent av oppmerksomheten. Hvilket gjorde at fire-fem av butikkene som var der, tok inn klokkene mine.

Da begynte ballen for alvor å rulle. Bruvik Time-klokkene solgte godt og den tidligere fysioterapeuten utvidet sortimentet.

Så. I 2011 lanserte det norske klokkemerket (som forresten er laget i Sveits, selvfølgelig) modellen Fjordvann:

– Det ble et veldig viktig ur for meg. For med damemodellen kom jeg nemlig på 2. plass i «European Watch of the Year». Det var en surrealistisk opplevelse. Jeg sendte jo egentlig bare inn forslaget mitt på gøy, ler Bruvik.

I fjor solgte han rundt 500 klokker. De fleste ligger i prisklassen 15.000-30.000 kroner. Men det lages også noen spesielle ur for bestemte markeder. Tiden det tar å lage en prototype har gått fra halvannet til et halvt år og nå produseres klokkene på syv ulike fabrikker. Utviklingen er med andre ord god.

– Men hvordan ser du for deg Bruvik Time fremover?

– Jeg har tro på at vi blir et etablert klokkemerke. Nå har jeg jobbet mye med å få en kolleksjon som kan stå i hvilken som helst butikk. Dit føler jeg at vi har kommet og nå handler mye om å møte rett distributør i rett marked. Vi skal være et slags krydder i klokkeverdenen. Noe spesielt – som ikke alle har.

Avhengig av lettvint økonomisystem

Når vi snakker med Rune Bruvik forbereder han en tur til Midtøsten. For med det nye livet som klokkedesigner og gründer, blir det veldig mye reising på 40-åringen. Hvilket fører til at mye av det økonomiske må ordnes underveis.

– Jeg har egentlig litt skrekken for dette med økonomisystemer. Der er mye som skal gjøres og alt må fungere. Derfor er jeg veldig glad for at jeg kom over Uni Micro og deres nettbaserte løsning, Uni24.

Systemet fungerer slik at all informasjon automatisk synkroniseres. Med andre ord: Har du gjort deler av jobben på datamaskinen, kan du fullføre den på mobilen.

– Ifølge Bruvik gir det ham fullstendig oversikt til en hver tid. I tillegg er det veldig enkelt å hente ut informasjon på farten. For eksempel hvis en kunde har mistet en kvittering, kan jeg finne den frem igjen. Alt dette gjør at jeg kan ha mest mulig fokus på produktutvikling og design.

www.bruviktime.com