Selv mindre riper og bulker på leasingbiler kan gi store utgifter ved tilbakelevering.

Leasing og leie av bil har hatt en formidabel vekst de seneste årene, også i privatmarkedet. En betydelig andel av disse bilene er leid med gjenkjøpsverdi/restverdi. Manglende service og vedlikehold på bilen kan imidlertid medføre ekstra kostnader ved tilbakelevering. Leasingbiler skal som ved leie av lokaler leveres tilbake i tilnærmet opprinnelig stand, med fradrag for naturlig slit og elde.

– Ved leasingretur foretar bilforhandleren en grundig kosmetisk taksering. I løpet av en normal leasingperiode på tre år er det vanskelig å unngå lakkskader og mindre bulker, sier daglig leder Kjetil André Flor i MittDekkhotell.
NAF har i sine retningslinjer definert unormalt slitasje ved bulker til å omfatte skadet lakk, eller der rust er synlig, bulker som er skjemmende, samt flere bulker på samme karosseridel.

– Ja, vi snakker ofte opp mot 70 prosent reduksjon i prisen i forhold til en tradisjonell reparasjon.

Helt unødvendig

Unormal slitasje fra riper og oppskrapning defineres til å gå igjennom lakken til metallet og kunststoffet på karosseriet. Det gjør lakkering nødvendig, eller man må fjerne riper og oppskrapning med lakkrens/rubbing. Flor mener Mikrolakk kan spare leasingkundene for flere tusen kroner i unødvendige lakkeringsutgifter ved retur av bilen. Nøkkelen er å begrense reparasjonsområdet, uten behov for utskiftning av deler eller hellakkering av flater.

– Ved bruk av Mikrolakk begrenses reparasjonsområdet til der skaden faktisk er. Det er ofte helt unødvendig å lakkere en hel flate hvis lakkskaden utgjør en liten del av flaten. Dette reduserer i tillegg behovet for både omfattende demontering og gir mindre lakkforbruk, men opprettholder kvaliteten, sier Flor.

I tillegg til å være kostnadsbesparende er Mikrolakk miljøvennlig og effektiv.
– Man beholder samtidig bilens originallakk, og Mikrolakk passer for alle lakker når det handler om riper og bulker, sier Flor. Ved bruk av Mikrolakk blir det både raskere utbedring og betydelig lavere kostnader.

70 prosent

– Ja, vi snakker ofte opp mot 70 prosent reduksjon i prisen i forhold til en tradisjonell reparasjon. Vi hadde et eksempel med en BMW, der skaden av et karosseriverksted ble taksert til 13 500 kroner, mens vi kunne gjøre arbeidet for 3000 kroner, forteller Flor.
– Forsikringsselskapene og karosseriverkstedene takserer på et bredere grunnlag og aksepterer reparasjon av større flater. Med Mikrolakk reparerer vi minst mulig istedenfor å ta hele området, men bruker de samme prinsippene, fortsetter han, og forsikrer at det lakkerte området ikke blir synlig.

En bulk kan oppstå uten at lakken er skadet. Med lakkfri bulkretting rettes flaten til sin opprinnelige form, slik at det verken er behov for sparkling eller lakkering.
– Lakkfri bulkretting kan gjøres på alle bilens flater så fremt lakken ikke er skadet, fremhever Flor. Som nevnt over er en stor andel leasingbiler leid med gjenkjøpsverdi/restverdi.
– Forhandlerne krever gjerne en «strøken» bil tilbake, men småriper og bulker resulterer ofte i en kostnadssmell ved innlevering etter endt leasingperiode. Det er en stor fordel for leasingkunder å kunne levere tilbake bilen uten å stå ansvarlig for verditapet, sier Flor. Han tilføyer at spesielt er dette aktuelt i dag hvor teknologien går fort, og der det kan være stor usikkerhet om bilens verdi om 3-4 år.

Sjekk på nettet

Mitt Dekkhotell på Økern og Røa gjennomfører takster før leasingretur.
– Basert på erfaring anbefales utbedring av skader som en forhandler vil karakterisere som uvanlig slitasje og som dermed vil føre til trekk ved innlevering. Kundene kan enten komme innom for en leasingreturtakst eller laste opp skader via vår enkle skademodul på nett. Dermed kan de få prisen på epost eller mobilen uten at de trenger å oppsøke en av våre avdelinger, sier Flor.

25,697 total views, 3 views today