Pearl frigjør ressurser

Av Jostein Mosnes-Holmen og Fredrik Warbo(foto)

Erik Kluften, IT-sjef i Telenorbutikken, Telenor Norge
Erik Kluften, IT-sjef i Telenorbutikken, Telenor Norge

innhold_annonsor2

Pearl Consultings løsninger har gitt Telenorbutikken mer tid til salg og kundeservice, som er butikkjedens primæroppgave. Systemene er dessuten så enkle og logiske at nye butikkansatte blir operative så å si uten opplæring.

Telenorbutikken er Telenors egen butikkjede og selger hovedsakelig mobilabonnement, mobiltelefoner, nettbrett, egne utviklede tjenester, tilbehør og forskjellig lydutstyr som høyttalere og hodesett. Virksomheten er butikkbasert med 95 butikker over hele landet. Telenor Norge ønsket å ha en egen salgskanal hovedsakelig rettet mot privatmarkedet. Fra før eksisterte en franchisekjede som het Telekiosken. I 2014 ble disse butikkene overtatt av Telenor og omprofilert, samt at man også etablerte en del nye butikker i strategiske kjøpesentre, da med eksisterende eller nye franchisetakere.

Erik Kluften, IT-sjef i Telenorbutikken, Telenor Norge, forteller at man fra starten var klar over behovet for ny teknologi:

-Det forrige butikkdatasystemet var i realiteten utdatert. Vi startet en prosess med innhenting av tilbud fra forskjellige aktører i Norge og bestemte oss sluttelig for SAP/Heads og Pearl som leverandør. I utgangspunktet var butikkdatasystemet altfor «åpent», og lite sentralstyrt. Eksempelvis kunne hver butikk legge inn varer selv og styre prisingen. Vi ønsket å styre dette sentralt; flytte arbeidsoppgaver fra butikk til administrasjonen. Butikkene skal etter vår mening ikke administrere et sentralstyrt ERP system, deres primæroppgave er å selge varer, abonnement og tjenester.

Kluften sier at Pearl Consulting var en opplagt samarbeidspartner for å få iverksatt den viktige omleggingen.

-Vi valgte Pearl Consulting fordi deres eksperter var mest fremoverlent; de fant løsninger på omtrent alle tilbakemeldinger vi ga dem. Vi igangsatte utrulling av systemet i januar 2015 og ble operative i april, rett etter påske.

Har man allerede nå sett positive resultater av omleggingen?

-Vi har fått flyttet en del oppgaver fra butikk og over til sentralt hold, bl a styring av priser og varer. Vi har fått samlet data og fått mye bedre oversikt over hva vi selger, hva vi kjøper inn og over økonomien.

Kluften berømmer SAP og kaller det systemet for fremtiden.

-Vi får f eks live data fra alle butikkene vedr. innkjøp, salg og regnskap, når vi vil og hvor ofte vi vil. Disse dataene blir dessuten presentert på en enkel og lettfattelig måte i vårt nye intranett (lansert september 2015).

–Vi er glade for å ha Pearl med på laget

Vi er også veldig fornøyd med POS-systemet (Heads) som benyttes på butikkenes terminaler. Det er enkelt, og nye butikkmedarbeidere kan ta systemet i bruk uten noen særlig opplæring.

Vi har fire leverandører som leverer varer til Telenorbutikken. Disse har vi integrert oss mot, hvor vi bestiller varer elektronisk, får informasjon tilbake elektronisk (Les; ordrebekreftelse, leveringsbekreftelse og faktura). Nå i neste omgang skal vi kjøre all vareadministrasjon/vedlikehold elektronisk mot leverandørene. Det er også viktig for oss at vi til enhver tid har riktige priser i POS systemet, da priser endrer seg relativt hyppig. Dette for å sikre at butikkenes priser alltid stemmer med angitt pris i vårt kampanjematriell.

IT-sjefen er veldig fornøyd med hvordan Telenorbutikken og Pearl jobbet sammen underveis.

-Vi har hatt et dynamisk og konstruktivt samarbeid med Pearls utviklere og løsningsarkitekter under hele prosessen. Vi har kunnet sitte sammen i en god dialog og løse alle problemer, og vi er glade for å ha Pearl med på laget. La meg også føye til at systemet ble levert til avtalt tid og budsjett.

Underveis døpte vi forøvrig systemet til TBC, og kjært barn har som kjent mange navn. Hos oss kaller vi systemet eksempelvis for Telenor Butikken Custumer og To Be Continued..

Du finner din nærmeste Telenorbutikk her: www.telenor.no/telenorbutikken – vi ønsker nye og eksisterende kunder velkommen til oss.

 

1,877 total views, 3 views today