Foto: Maskot/ Offset.com

 

Millenniumsgenerasjonen er for alvor på vei inn i arbeidslivet, og de stiller nye krav til ledelsen. Gallup viser hva som tiltrekker de kloke hodene.

Av Iren Hope Rønhovde

Dette er millenniumsgenerasjonen

Det er ikke kaffemaskinen, stilige kontormøbler og høy lønn som får de unge og oppadgående til å bli værende på en arbeidsplass. Ifølge undersøkelsen som er utarbeidet av Gallup er det andre verdier som spiller kraftig inn når de høyt utdannede trettiåringene skal velge seg en sjef.

Dette er viktig å ta innover seg fordi millenniumsgenerasjonen – personer født mellom 1980 og 1996 – kommer til å være driverne i den teknologiske revolusjonen. Dette er folk du vil ha i teamet ditt. Gallup kommer med seks konkrete forslag til hvordan du sikrer at bedriften er attraktiv for de yngre arbeidstakerne

1. Fra lønn til mening

Tidligere gikk den typiske arbeidstakeren på jobb for den månedlige lønningsposen. Han eller hun ga noe av tiden sin for å finansiere sitt egentlige liv – livet utenfor jobben. I dag er holdningen annerledes. Dagens 30-åringer vil tjene godt, men de vil også jobbe for en bedrift som har sammenfallende verdier som dem selv. Ideen om den samfunnsengasjerte bedriften som gir noe tilbake til verden rundt seg er tiltrekkende.

2. Fra tilfredshet til utvikling

Før kunne du ta et kurs og gå rett i en jobb som du hadde livet ut. Men utdanning er ikke en engangsaktivitet lenger. Både bedrifter og enkeltmennesker må innovere for å holde seg i gamet. Bedrifter som legger opp til læring, testing, utvikling og nyskapning er mer interessante for trettiåringene. De unge har en oppfatning av at de alltid kan bli bedre, og vil ikke jobbe for en sjef som gjør at de stagnerer.

Foto: Lilly Bloom/ Offset.com

3. Fra sjef til coach

Den stereotype sjefsskikkelsen var den som bestemte og kontrollerte. Den perfekte sjefen for en 30-åring coacher sine ansatte. Han eller hun tar tak i de sterkeste sidene til personer i teamet sitt, og jobber med dem for å gjøre de enda bedre. Arbeidstakeren vil motiveres. Hun vil gis utfordringer og tillit.

4. Fra medarbeidersamtale til fortløpende kontakt

Hvis du er født på åtti- eller nittitallet er det helt naturlig for deg å ta opp telefonen og sende en melding til sjefen hvis du lurer på noe. Den årlige medarbeidersamtalen har blitt litt avleggs. For å få til en god relasjon med unge ansatte må du være tilgjengelig. Ikke bare den ene gangen i året, men kontinuerlig. Still spørsmål over en kaffekopp eller gi feedback på mail. Vær «på». Vær menneskelig.

5. Fra svakheter til styrker

I en verden hvor nesten all slags kunnskap kan skaffes, er de unge opptatt av ikke å drukne i mulighetene. Før handlet det mer om å forbedre sine svake sider. Nå handler det om å bli skikkelig god i noe. Og mangler man fakta har man alltids Google.

6. Fra jobb til livsstil

En jobb er ikke lenger bare en jobb. Den unge arbeidstakeren vil bli sett og verdsatt. Han eller hun vil gå inn i rollen med hud og hår – når jobben er riktig. En leder som setter tydelig pris på sine ansatte og som legger til rette for at de får føle eierskap til jobben sin, har større sjanse til å beholde de beste og mest motiverte 30-åringene.
Oppsummert kan det se ut til at arbeidslivet står overfor et kulturelt skifte hvor strukturen blir flatere, innovasjon inngår sømløst i hverdagen og folk bruker tiden sin på det som gir mest verdi. Er du klar for å vokse?

Her kan du lese rapporten How Millennials Want to Work and Live.

*Denne artikkelen er levert med bruksrett via Medialounge. Alle rettigheter reservert.

 

341 total views, 6 views today