Den nye Volvo XC60 er snart å se på norske veier. AS Financiering gir deg gode tilbud på billån til hybrid! Foto: Fredrik Warbo.

 

I år du kan gjøre det virkelige gode kjøpet av en hybridbil.

Ladbare hybridbiler ble en av de store vinnerne i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017, og slik var det også nå i revidert nasjonalbudsjett. Motorsterke biler har for 2017 fått en betydelig lavere avgift og de store ladbare hybridene fikk solide avgiftskutt, faktisk snakker vi om 100 000-200 000 kroner lavere i avgifter. For en Porsche 911 Turbo S dreier det seg om en avgiftsreduksjon på 203 000 kroner fra 568 000 kroner til 365 000 kroner, for Audi R56 Performance er nedgangen på 202 000 kroner til 489 000 kroner. Disse kraftige avgiftsreduksjonene virker naturlig nok på salget. Porsche ser ut til å sette salgsrekord i år av S- og RS-modeller, med volumer allerede etter fire måneder som matcher fjorårsvolumene.

Lær mer om AS Financiering her!

Markedsdirektør i AS Financiering Erling Morkemo. Foto: Fredrik Warbo.

Sterk vekst

– Vår erfaring er at det er en sterk vekst i lån til hybridbiler, mens veksten i lån til elbiler er i ferd med å flate ut. Hybridbiler har riktig nok noe høyere driftsutgifter enn vanlige bensinbiler, blant annet som følge av tyngere motor og batteripakke på opptil 250 kg, men disse utgiftene sparer bileierne inn selv om avgiftene skulle gå opp til nyttår. Med hundretusener i avgiftsreduksjon skal man kjøre langt for at det slår inn på lommeboken, sier markedsansvarlig Erling Morkemo i AS Financiering. Det heleide datterselskapet av Sparebanken Øst har spesialisert seg på billån, blant annet grønne billån til hybridbilder og elbiler.
– Vi følger utviklingen tett og tilbyr konkurransedyktige produkter som markedet etterspør, sier Morkemo. Grønne billån ytes til bedre betingelser, blant annet lavere termingebyrer, og en nominell rente for tiden ned mot 3,49 prosent.
Men utviklingen i avgifter er nå det store spørsmålet i bilmarkedet.
– Vi har sett en sterk vekst i lån til hybridbiler, som sannsynligvis henger sammen med de kraftige avgiftsreduksjonene. Kommer det en avgiftsøkning til nyttår, vil det kunne kjøle ned markedet, sier Morkemo.

– Det er nå mulighet for å gjøre et varp. Vår oppfordring er at her gjelder det å være kjapt ute.

Diskusjon

Det pågår en politisk diskusjon om det er riktig å støtte de dyreste bilene i markedet til bilkjøpere med størst kjøpekraft. Men det som er helt sikkert, er at du i år kan gjøre det virkelige gode kjøpet for å skaffe deg bilen du alltid har drømt om. Hybridbiler leveres dessuten standard med automatgir, og der sparer man gode penger
– Det er nå mulighet for å gjøre et varp. Vår oppfordring er at her gjelder det å være kjapt ute. Et motargument mot å ta bort avgiftslettelsene er at alternativet for disse bilkjøperne ikke er en Toyota Yaris, men dyre bensinslukende biler. Så her må man sammenlikne epler og epler ut fra et miljøperspektiv, og vi får ikke stimulert utviklingen av elbiler og hybridbiler med mindre volumene er der. Det handler om å støtte en utvikling, understreker Morkemo, og tillegger:
– Det er en rivende utvikling i markedet, der det kommer nye generasjoner med hybridbiler hvor man kan kjøre 10-15 mil på el-delen, og ikke bare 5 mil som i dag. Og selv om avgiftene økes til neste år, blir verdifallet på bilen minimalt med hundretusener i sparte avgifter.

Pant i bilen

AS Financiering tar kun pant i bilen ved billån og ikke sidesikkerhet i form av bolig osv. Belåningsgraden er opp til 100 prosent, men der kundene også kan velge 20 eller 35 prosent egenkapitalandel. Jo høyere egenkapitalandel, desto lavere rente. Nedbetalingstiden er opptil ti år. På hjemmesidene er det en enkel og uforpliktende billånskalkulator for lån til hybridbiler og elbiler, slik at du kan beregne hva et billån fra selskapet vil koste deg per måned.