Diamanthandleren 2018-04-20T09:08:18+01:00

Diamanthandleren

I en av Asias største byer går en nordmann med bestemte skritt gjennom folkemengden. Ikke for fort, men heller ikke for sakte. Men hva er egentlig passe tempo når du har en diamant til en verdi av hundre millioner kroner i jeanslommen?

Historien om Tesori Diamanter begynner for 10 år siden på et kontor i Inkognitogaten. Etter å ha studert det thailandske språk og gemmologi i Bangkok, jobbet tre år som gemmolog og fem år som markedsansvarlig i Asia for verdens kanskje mest eksklusive juvelérfirma, Mouawad, satte Terje Gaupseth kursen mot gamlelandet, og startet etter hvert Tesori Diamanter.

Da hadde han blant annet først solgt smykker til konene til Sultanen av Brunei, og reist rundt i Asia med en stålkoffert med smykker og klokker til verdien av et norsk statsbudsjett. Det var også her han fikk beskjed om å putte diamanten i lommen når han skulle frakte den fra et kontor til et annet – av sikkerhetshensyn. I smykkebransjen blir man fort vant til å operere med astronomiske summer.

Ringen Terje holder uten sten heter Verita Enstensring.

Ringen Terje holder uten sten heter Verita Enstensring

Tilbake på norsk jord

Vel hjemme i Norge ønsket Terje å tilby Norge et smykkekonsept med personlig service og høy fagkunnskap til konkurransedyktige priser. Dette kunne Tesori Diamanter gjøre ved å kutte fordyrende mellomledd, holde kostnadene nede, og benytte gamle kontakter i Bangkok til innkjøp av stener.

– Det har vært en utrolig spennende reise, og veldig gøy å komme inn og utfordre det norske markedet, sier Gaupseth.
Ved oppstart i Norge var målet å gjøre handleopplevelsen så behagelig som mulig for kunden.

– De kundene som kommer til oss står gjerne foran store, avgjørende situasjoner i livet. Enten det er frieri, giftemål eller store jubileer. Da er det hyggelig å kunne tilby kunden en kopp kaffe og god tid, slik at de i ro og mak kan bruke tid på finne det de virkelig ønsker seg, fortsetter Gaupseth.

Alle diamanter på over 0,25 carat kommer med et GIA-sertifikat, som er bransjens strengeste og mest anerkjente. Etter at Tesori Diamanter innførte dette kravet på sine diamanter har også flere andre aktører i markedet kommet etter. Slik fortsetter de å utfordre det norske markedet på kvalitet og pris.

Et annet element Gaupseth tidlig dro inn i bedriften var å gi kunden mulighet til å designe sin egen ring. Derfor har Tesori Diamanter en komplett designavdeling, og det koster ikke noe ekstra å være med og designe sin egen ring. Her lager de 3D-skisser og tegninger av ringen, og kunden har direkte kontakt med designeren.

Ringen i esken heter Trio 0,80ct

Ringen i esken heter Trio 0,80ct

Tesori opererer på en annen måte enn andre gullsmeder. De har et showroom på Frogner i Oslo og i Paradis i Bergen, der kunden i rolige omgivelser kan få se og lære om diamanter.

– Vi er opptatt av at kunden skal kunne finne all informasjon de skulle ønske på våre nettsider, for jo mer de kan, desto bedre grunnlag har den for å gjøre et godt kjøp. Og vi har ingenting å skjule, forklarer Gaupseth.

For Tesori Diamanter har fagkunnskap alltid vært viktig. Derfor har Terje Gaupseth, som en av landets få gemmologer, også blitt brukt som fagperson i flere sammenhenger; sist på Forbrukerinspektørene på NRK.

– Vi bryr oss om at kundene våre skal føle seg godt ivaretatt og at folk ikke skal bli lurt av lokkerabatter og oppblåste før-priser.
Hos Tesori Diamanter er det derfor aldri salg eller rabatter, men alltid god kvalitet til en rimelig pris. Dernest er det viktig at alle som kommer innom skal vite at de er like velkomne uansett. Alle skal få den samme, gode og seriøse servicen.

Kjærlighet er kjærlighet

De som skal handle diamanter er ofte litt nervøse og ønsker å forsikre som om at de ikke tar feil valg. Hos Tesori Diamanter skal de alltid føle seg velkommen!
Derfor valgte de å lage en film som en hyllest til ettårsjubileet for loven for å kunne gifte seg homofilt i kirken.

– Vi er en del av forlovelser og bryllup, og ser derfor kjærlighet i alle former hver eneste dag. Kjærlighet er kjærlighet – uavhengig av kjønn, legning, alder og etnisitet. 1. februar var det ett år siden ekteskap mellom mennesker av samme kjønn ble lov i Den norske kirke, og det ønsker vi å feire. Vi håper vi kan bidra i alle fall litt til at kjærlighet er kjærlighet, uansett hvem man er eller hvor man bor, sier Terje Gaupseth.

Skuespillerne i reklamefilmen er et par også i det virkelige liv. Filmen vises både på kino og i sosiale medier, og er bare starten på den nye kommunikasjonsstrategien til Tesori, hvor de i større grad enn tidligere skal være bevisste på å speile samfunnet vi lever i.

Tesori Diamanter fortsetter å utfordre bransjen ved å være konkurransedyktige på pris, og å ha faglig dyktige ansatte som behandler alle kunder med like god service. Både på nett, hvor all informasjon du skulle trenge ligger tilgjengelig, og ikke minst ansikt til ansikt.

Tesori betyr «skatter». Og det er virkelig det Tesori leverer også. De selger kun diamantsmykker av den klassiske typen. Når det gjelder diamantringer er det ikke de store trendene som regjerer, men den klassiske elegansen.

Avslutningsvis forteller Gaupseth at alt nødvendigvis ikke er like glamorøst i edelstensbransjen, og forteller en liten historie fra da han jobbet for Mouawad i Asia.

– Vi lagde en gang et helt spesielt «objet d’art», som var myntet på Brunei. Det var et flygel som vi dekket med lapis lazuli, malakitt etc. Det må ha veid mange hundre kilo. Vi brukte en hel dag på å hale det på plass til det designede rommet der dronningen skulle skue smykkene vi presenterte. Hun tok en rask titt på flygelet, og det var det. Vi brukte enda en svett dag på å få flygelet tilbake på lastebilen og fraktet det tilbake til Bangkok…