Seiko 2018-06-04T13:28:05+02:00

Da Japan snudde opp-ned på klokkeverdenen

Seikos Quartz-urverk endret som kjent alt i horologiens verden på slutten av sekstitallet. Men historien om Seiko startet over 100 år tidligere på en øyrekke i Stillehavet.

Seiko ble dannet i 1881 av den 21 år gamle, ambisiøse Kintaro Hattori   – midt i Tokyo. Da var han i utgangspunktet en klokkereparatør, men bedriften skulle senere utvikle seg til å bli et enormt internasjonalt anerkjent varemerke. Hattoris visjon var «Alltid et skritt foran resten/de andre» noe Seiko i aller høyeste grad har levd opp til, og selskapet fremdeles lever etter.

Allerede i 1892 åpner Hattori sin første fabrikk og gir den navnet Seiko-sha «presisjonens hus». Ikke lenge etter, ser Japans første lommeur dagens lys. «The Time Keeper» kom i 1895 og var starten på et klokkeeventyr.

Hattori samlet ingeniører og eksperter og tok til seg alt han kunne komme over av informasjon. Alt for å sørge for at fabrikken til enhver tid skulle ligge et skritt foran konkurrentene. Dermed kom nyvinningene på løpende bånd med Japans første alarmklokke i 1899 og i 1933 «The Laurel»; Japans første armbåndsur.

Da Kintaro Hattori gikk bort i 1934 overlot han styringen av firmaet til sin sønn som ivaretok sin fars livsverk med stor respekt for det hans far hadde fått til. Han var nøye på at innovasjonen skulle fortsette og allerede på 50-tallet ble det påbegynt et ur som skulle forandre klokkebransjen for alltid.

25. desember 1969 lanserte Seiko Quartz-uret Astron. Dette uret satte en ny standard i industrien og da Seiko åpnet patentet tok nesten alle klokkefabrikker i verden dette systemet i bruk.

I 1968 vant Seiko hovedprisen i Genève med større margin enn noen annen urmaker i historien, og foreviget med dette sin plass i horologiens verden.

Seiko har også i nyere tid lansert store innovative løsninger, med Seiko Astron i 2012 som et godt eksempel: klokken stilles automatisk ved bruk av GPS-teknologi, og drives ene og alene av lys! Det er liten tvil om at Hattori Kintaro hadde vært stolt.

www.seiko.no

Seikos innovative dykkerur

Omringet av havet er Japans øyer kanskje ikke det merkeligste stedet for innovasjon innen dykkerur. Men langt fra sentraleuropeisk baserte konkurrenter har Seiko kommet med nyvinning etter nyvinning – og fortsetter med det!

Seikos første dykkerur så dagens lys i 1965. Klokken var vanntett ned til 150 meters dyp, hadde en roterende bezel med en spesialpakning og svært god lesbarhet.

Allerede i 1968 fulgte de opp med sin første hi-beat dykkerur som var vanntett ned til hele 300 meters dyp (30 bar). Klokken hadde et automatisk kaliber, hele kassen i  én del, screw-down beskyttelseskrone og enveis roterende bezel. Spesiallaget for trykkluftsdykking.

I 1975 lanserte Seiko også verdens første dykkerur i titan «The Professional Divers 600m». Alt startet med et brev fra en profesjonell Japansk dykker. Han kunne fortelle at ingen klokke var sterk nok eller tålte presset da han dykket dypere enn 300 meter – selv med kapsel.

Seikos team så dette umiddelbart som en utfordring og i 1975 var den altså klar. Nå hadde de ikke bare økt toleranse for dybde betraktelig, men også gitt den en sterk to-lags konstruksjon som kunne tåle både trykk og fysiske belastninger, var enda mer lesbar med bredere visere og bruk av bedre Luminous (selvlysende visere og indeks).

I 1979 kom verdens første Quartz sertifiserte-dykkerur fra samme produsent.

I 1983 ble to «Professional Divers» festet på utsiden av en spesial-ubåt fra Japans marinevitenskaplige tekniske senter. De skulle teste hvor godt klokken klarte seg på 600 meters dyp. Klokken klarte seg helt fint – ikke bare på 600 – men helt ned til 1062 meters dyp.

I nyere tid har Seiko tatt dykkeruret til et enda høyere nivå, både innen tekniske løsninger og sikkerhet. Seiko er stolte av å ha hevet nivået innen dykkerur på verdensbasis og har hjulpet Den internasjonale organisasjonen for standarder (ISO) med reguleringer innen dykkerurteknikk.

FABIEN COSTEAU

Den kjente marineoppdageren og havkonservatoren Fabien Cousteau er Seikos nye samarbeidspartner. Som sin viden kjente bestefar Jacques-Yves Cousteau har Fabien også dedikert livet sitt til havets miljø. Fabien er spesielt kjent for sin forskning på haier, men også Mission 31 prosjektet, verdens lengste opphold på en forskningsstasjon under vann. 31 dager var han i Aquarius, rett utenfor Floridas kyst.

Fabien utfordrer alle til å se på miljøet i verdens havene på nytt og å bidra med å holde dem rene. Seiko er stolt av å være hans samarbeidspartner i dette arbeidet. Seiko og Cousteau, et samarbeid med enormt potensiale.

SAVE THE OCEAN

I rekken av nyvinninger og innovasjon stiller også Seiko Prospex 2018 i en egen liga. Med et sterkt ønske om å bevare det marine miljøet lanserer Seiko «Prospex Save The Ocean» for å vise sin takknemmelighet for havet og alt det har gitt oss mennesker.

Derfor donerer Seiko en del av overskuddet til Fabien Cousteau Ocean Learning Center, en organisasjon som jobber direkte med å bedre miljøet i alle verdens hav. I den forbindelse lanserer Seiko en kolleksjon av Special Editions av Seikos Prospex Save The Ocean basert på den gamle klassikeren, men med nytt design og inspirasjon hentet fra de store linjene til blåhvalen.

Gjennom stadige tekniske fremskritt, nye utfordringer og innovative løsninger er Seiko stolte av å kunne si at visjonen til Kintaro Hattori fremdeles lever. Seiko er:

– Alltid et skritt foran