Certinasjef Adrian Bosshard.

BASELWORLD 2018: Som øverste sjef for Certina, har Adrian Bosshard ansvaret for et av verdens mest velkjente klokkemerker. På årets Baselworld, feirer Certina 130 år i bransjen. I følge Bosshard, en historie preget av innovasjon, kvalitetsfokus – og et spesielt forhold til Norge.

– Certina er blant kun en håndfull sveitsiske merker, som kan vise til en uavbrutt produksjon av klokker helt frem til i dag. Parallelt med innovasjon og kontinuerlig utvikling, har visjonen om å levere mest mulig kvalitet for pengene levd videre fra grunnleggerne. Det er vi utrolig stolte av, forteller Bosshard fra Certinas stand på Baselworld.

I 1888 etablerte brødrene Alfred og Adolf Kurth selskapet i den sveitsiske landsbyen Grenchen. Det startet forsiktig med produksjon av urverk og komponenter, men gikk senere over til fullstendige ur. Under navnet Grana (etter det latinske navnet for Grenchen), produserte merket deres første armbåndsur i 1906.

– Lanseringen av DS-konseptet (“Double Security”) i 1959, er en av våre viktigste milepæler. Et system som omfattet best mulig beskyttelse mot vann, best mulig beskyttelse mot støt, og best mulig driftsikkerhet for brukeren. Med DS ble klokkene våre ettertraktet over hele verden, og spesielt i Norge, hvor mange visste å sette pris på disse egenskapene.

Det var først i 1939, at Grana skiftet navn til Certina. Men allerede før den tid var den norsk-sveitsiske forbindelsen etablert, for merket var tidlig på plass i det norske markedet. Rykter om at Certina-navnet faktisk er et norsk påfunn, har i mange tiår versert i den norske klokkebransjen. Heller ikke Bosshard er ukjent med disse ryktene.

– Vår agent i Norge på den tiden, var svært engasjert i merket. Personlig tror jeg daværende eier av Certina, kan ha latt seg inspirere av nordmennene til å foreta et navnskifte. Certina er jo avledet fra latinske “certus”, som betyr “sikkert”. Og nettopp sikkerhet var, og er fortsatt, en sentral del av Certinas DNA. Med andre ord er navnet helt perfekt for klokkene våre.

Rundt 30 prosent av alle sveitsiske klokker som selges i Norge, er en Certina. Selv om “lille Norge” er et mikroskopisk marked for klokkeindustrien i global sammenheng, er Norge et svært viktig land for Certina.

– Det er ingen hemmelighet at vi har et ekstra godt øye til Norge. Og den posisjonen vi har, er noe vi ønsker å opprettholde. Vi tar tilbakemeldingene fra det norske markedet på alvor, og vi nøler ikke med å tilpasse oss når vi mottar gode innspill. Norske kunder setter pris på høy kvalitet til riktig pris, godt design, og det faktum at klokkene våre tåler en aktiv livsstil. En fantastisk match med vår filosofi som klokkemerke.

I følge Bosshard er filosofien også representert i årets Certina-nyheter på Baselworld. For det store jubileumsåret, trekker han spesielt frem to sentrale lanseringer.

– Certina har flere ulike segmenter, som alle er en viktig del av vår identitet. En av årets virkelige høydepunkter, er imidlertid den nye DS PH200M, som er inspirert av en historisk Certina-modell fra 1967. Dette er en klokke som i mange år har høstet komplimenter fra besøkende på vårt museum. Med tanke på vårt 130-års jubileum, var anledningen perfekt for en “reissue”.

 

DS Action Diver Sea Turtle Conservancy er en annen viktig modell, som understreker at vi er et merke som også ønsker å bidra i de større spørsmålene. For hver klokke som selges, går deler av overskuddet fra salget rett til vår samarbeidspartner, Sea Turtle Conservancy. Midlene blir brukt til tiltak, som beskytter den utrydningstruede havskilpadden. Samtidig er det snakk om en ekte ISO-sertifisert dykkerklokke, som vil kunne glede eieren med sterke spesifikasjoner, og et flott design, avslutter Bosshard.

Finn din Certinaforhandler her!