– I den forrige jobben min brukte vi mye tid på administrasjon og lite tid på det kreative, sier partner Ingunn Ek om oppstarten av selskapet Kulturoperatørene.

I 2007 bestemte Ingunn Ek seg for å etablere det som i dag er et av Vestlandets ledende eventbyråer. Nå har selskapet fått på plass et økonomisystem som forenkler hverdagen for både selskapet og kundene.

– Vi ønsket å jobbe mer med kreativ utvikling av prosjekter, og sa opp tidligere jobber og hoppet i det

Partner Ingunn Ek forteller om oppstarten av selskapet Kulturoperatørene sammen med daglig leder Øyvind Storheim for snart 13 år siden. Storheim solgte motorsykkelen sin for å få på plass all aksjekapitalen.

– Det var noen knallharde år i starten, forteller Ek.

I dag omsetter Kulturoperatørene for over 20 millioner kroner i året og har flere faste ansatte. Det bergensbaserte selskapet gjennomfører flere kjente arrangementer, som blant andre Nordiske Mediedager og Vestlandskonferansen.

Kan ha opptil 40 underleverandører på ett prosjekt

–  Vi har mange store prosjekter. På ett arrangement kan det være opptil 40 underleverandører. Det krever god kontroll med håndtering av leverandørfaktura og viderefakturering til kundene, forklarer Ek.

I 2018 gikk selskapet over til det skybaserte økonomisystemet Uni Economy.

– Det tar litt tid på å bytte regnskapssystem, men var definitivt verdt det. Vi var på jakt etter en papirløs løsning og etter å ha testet en del ulike systemet valgte vi Uni Economy, sier Ek.

Integreringsfunksjoner gull verdt: – Sparer ekstremt mye tid

Jon Terje Aksland, produktsjef for Uni Economy i Uni Micro, forteller at Kulturoperatørene er et godt eksempel på selskaper som med stor fordel kan integrere flere funksjoner i økonomisystemet.

 En slik integrasjon er ikke veldig omfattende, og det er veldig enkelt å komme i gang via vår utviklerportal. Systemet er enkelt å bruke, har et åpent API (Application Programming Interface) som muliggjør sammenkobling med andre systemer. Det er lett å komme i gang med integrasjoner via vår utviklerportal, sier han.

I løpet av bare noen uker i 2019 fikk Kulturoperatørene med hjelp av en ekstern utvikler hjelp til å lage viktige tilpasninger som effektiviserer driften deres betraktelig.

– Blant annet har vi utviklet en løsning som gjør at hver gang vi fører en leverandørfaktura blir den automatisk sendt til en ordre for prosjektet, som sikrer en enkel viderefakturering av utlegg for våre kunder, forklarer Ek.

Når det kommer til regnskapssystemer mener gründeren det er avgjørende å ha muligheten til å gjøre denne type integrasjoner.

– Vi har også utviklet en funksjon i Uni Economy som gjør at vi får sendt ut fakturaer fra ordre som er generert fra påmeldingssystemet vi bruker. Før var dette en manuell jobb. Nå sparer vi ekstremt mye tid, sier Ek.

Unimicro
  • En av Norges ledende leverandører av programvare for økonomi og administrasjon.
  • Leverer komplette økonomisystem til et bredt utvalg bransjer og har i dag nærmere 40.000 brukere.
  • Har over 120 ansatte fordelt på kontorer i Modalen, Oslo, Bergen, Haugesund, Trondheim, Molde, Bodø og Stavanger.
  • Har over 30 års erfaring i bransjen og mottatt flere priser for sine regnskapssystemer.
  • Bli bedre kjent med Uni Micro her.

Over 400 på venteliste på arrangement

Hvert år i februar arrangeres Vestlandskonferansen. Konferansen samler 1.500 ledere, politikere, gründere og studenter som ønsker å være med å utvikle Vestlandet.

– Her bisto vi aktørene bak Vestlandskonferansen med både strategi og gjennomføring. I over ett år jobbet vi for å oppnå målene vi satte i starten av arbeidet, sier Ek.

Ventelisten endte på over 400 mennesker.

– Deltagerne ga fantastiske tilbakemeldinger i etterkant. Når kundene våre legger store ressurser i et arrangement skulle det bare mangle, avslutter Ek.

Les mer om regnskapstjenesten som har blitt kåret til best i test seks år på rad – og prøv en demo her!

Uni Economy
  • Et nytt, skybasert økonomisystem som leveres av Uni Micro, en av Norges ledende leverandører av programvare for økonomi og administrasjon.
  • Har et åpent, tilgjengelig og fleksibelt API, som gjør det enkelt og raskt å integrere med eksisterende systemer og behov.
  • Tilrettelagt for automatisering av arbeidsforløp, myndighetsrapportering og fakturahåndtering.
  • Les mer om Uni Economy her.