Internett er verdens største handlegate og utstillingsrom. Men hva hjelper det å ha en fin nettside hvis ingen finner frem til den?

– Som leverandør av nettbutikkløsninger får vi ofte spørsmål fra kunder om hvordan de kan bli mer synlige, sier Bjørnar Strømsholm, digital markedsfører i norske Uni Micro.

Uansett markedsføringsbudsjett er det viktig å plassere pengene og ressursene riktig. De siste årene har de samarbeidet med Inevo som driver med digital markedsføring.

Både Uni Micro og flere av deres kunder har brukt Inevo. Her får du deres beste tips til hvordan du øker trafikken til nettsiden din:

1. Utgangspunktet: En skalerbar og fleksibel nettside

– Første steg med en vellykket nettside eller nettbutikk er viktigheten av en skalerbar og fungerende nettside, forteller Eivind Bodding, Head of Search og operativ markedsassistent i Inevo. Han forklarer videre:

Med skalerbar menes at det må være enkelt å gjøre endringer og tilpasninger på nettsiden.

En fungerende nettside må være brukervennlig og informativ. Alle funksjoner må fungere og det må være enkelt å navigere på mobil. Det må være få steg for å finne frem til produktet eller tjenesten man selger, og få steg for å konvertere.

Å få tilpasset design er viktig. Mange kjøper maler når de starter nettbutikk, noe som er bra for å komme i gang. Men når man begynner å jobbe for å øke trafikk til siden er tilpassing viktig, slik at funksjoner og design passer til ens produkt. Dette kan Uni Micro hjelpe med.

– Vi så en kunde som fikk 211 prosent vekst i konverteringsrate etter tilpassing av design, forteller Strømsholm i Uni Micro.

2. Vær synlig i søkemotorer

Store nettbutikker har ofte godt over 30 prosent av sin trafikk fra betalt annonsering i Google, forteller Bodding.

– Når vi snakker om vekst og å øke trafikk, er synlighet i søkemotorer noe av det viktigste. Vi går inn med hver enkelt kunde og ser hvilke grep man kan ta ut fra deres budsjett. I en verden der Google hele tiden tester nye ting og kommer med nye funksjoner, er det ekstremt viktig å optimalisere etter Googles retningslinjer og beste praksis. Man må skreddersy annonser og man må være automatisert i arbeidet man gjør for å levere så relevant informasjon til kundene som mulig. Slik kan man konkurrere mot de beste i verdens største søkemotor, forklarer Bodding.

– Det er viktig å se på hele kundereisen. Når du er på Google er du et sted folk vil finne deg, mens på sosiale medier er det du som må finne folk

3. Bruk alle kanaler og skap en helhet

Selv om søkemotorer, og da særlig Google, er viktig, må man tenke helhetlig når man planlegger markedsføringen. Facebook og LinkedIn er også populært.

– Det er viktig å se på hele kundereisen. Når du er på Google er du et sted folk vil finne deg, mens på sosiale medier er det du som må finne folk, forteller Bodding.

Video, artikler og blogg: Å skape innhold selv er tidkrevende, men i utgangspunktet gratis og ekstremt verdifullt. Treffer man med innhold som engasjerer folk får man trafikk fra søkemotorene, men man kan også bruke det i nyhetsbrev med epost.

– Du når ikke så mye mer relevante kunder enn når du har bygget en base med e-postadresser til mennesker som er interessert i det du har å levere, sier Bodding.

– Men det kanskje aller hotteste nå er å kjøre direkte annonser i meldingsboksen din på Facebook. Det vokser veldig i USA om dagen. Sjansen for å åpne en melding direkte i messenger, er større enn for eksempel på e-post.

Han anbefaler også remarketing. Slik kan man nå personene som har engasjert seg, men ikke konvertert. Dette fører ofte til salg.

4. Ikke vær redd for å teste nye ting

En fellesnevner for tipsene så langt er å ikke være redd for å teste ulike kanaler. Kjør AB-tester og splitt trafikken, oppfordrer Bodding.

– På Facebook bør man teste man mellom fem og ti ulike annonser, rett og slett fordi hver enkelt bruker reagerer ulikt på forskjellige annonser. Ofte er det de minst konvensjonelle produktene som selger, sier han.

5. Spor alt!

Bodding og Strømsholm er enige i at all aktivitet må kunne spores. Alle må ha en Google Anlytics-konto, som er gratis, mener eksperten. Pass på at du alltid har tilgang til denne, selv om andre tar seg av markedsføringen, og sett deg inn i hva den kan måle.

– Jeg opplever at større bedrifter ikke sporer salg på riktig måte. Trafikken er ofte greit, men konvertering av kampanjer bommer de på. Vi ønsker å spore mest mulig. Jo mer vi vet om kjøps- og kundereisen, dess bedre kan vi hjelpe, sier Bodding.

– Da er det lettere å se hvilke tiltak man kan ta, skyter Strømsholm inn.

Og merk deg dette begrepet: ROI – Return on investments. Ved hjelp av sporing kan du se om tiltakene du har gjort gir avkastning.

– Det er viktig å se hva du får igjen for hver investerte krone. The sky is the limit hvis man gjør dette i riktig rekkefølge, sier Strømsholm.

Les mer om Uni Micro her!

 

Artikkelen er produsert av Brand Studio i samarbeid med Uni Micro.