Foto: Marianne Maroni Block, Hegnar Brand Studio

 

Liker du finansteknologi vil du elske forsikringsteknologi.

Stadig flere av oss ser fordelene med nye digitale banktjenester. Nå har digitaliseringsbølgen nådd forsikringsbransjen, og stadig mer innovative løsninger dukker opp på markedet.

– Den fundamentale endringen er tilgangen på store mengder data som muliggjør nye innovative tjenester. Selv om de store aktørene har mange spennende initiativ, kan vi som et lite selskap utvikle teknologien raskere og skape andre muligheter, sier Morten Moe Gjendemsjø, CTO og ansvarlig for teknisk utvikling i Tribe. Han er utdannet sivilingeniør og har tidligere jobbet med informasjonssikkerhet og kontrollsystemer for flere store selskaper.

Morten Moe Gjendemsjø, CTO og ansvarlig for teknisk utvikling i Tribe.

Det to år gamle selskapet har allerede utviklet en tjeneste for automatisert prissammenligning av forsikringsavtaler. Hensikten er å gjøre det enkelt å innhente nytt forsikringstilbud.

– Selv de flinkeste av oss, som sjekker forsikringen en gang i året, kan bruke over en time på å innhente nødvendige data. Vi har fjernet denne barrieren slik at man enkelt og effektivt kan innhente forsikringsopplysninger og få et konkurransedyktig tilbud på rekordtid. Hele prosessen er fullført på få minutter, og forretningsmodellen vår gjør at 8 av 10 kunder vil spare på å flytte til oss, sier han.

Les mer om Tribe her!

Brukerorientert utvikling i skyen

Selskapet er opptatt av brukervennlige løsninger og har utviklet tjenesten basert på innspill og avanserte brukerundersøkelser.
– Det handler om å være raskt ute med ny funksjonalitet og tilpasse dette etter kundenes ønsker. Vi bruker blant annet brukerundersøkelser og AB-tester, og forbedrer tjenesten vår løpende basert på tilbakemeldingene fra kundene, sier Moe Gjendemsjø.

– Det er ingen grunn til at du eksempelvis skal informere forsikringsselskapet om at flyet ditt er kansellert eller forsinket. snart kan forsikringsselskapet vite at flyet ditt er forsinket og utbetale skadeoppgjøret automatisk.

Han forteller om hvordan sikkerhet og omstillingsevne er grunnleggende for selskapet.
– Skytjenester og ende-til-ende kryptering står sentralt for all funksjonalitet. Vi bruker basistjenester fra ulike skyleverandører og har en rekke egenutviklede tjenester som kjøres i skyen. Dette gir oss økt kostnadseffektivitet og høy grad av fleksibilitet. Tribe kan lansere en ny tjeneste i løpet av noen få dager, sier han entusiastisk.

Automatiserte skadeoppgjør

Selskapet planlegger en rekke nye og avanserte funksjoner for forsikringstakere.
– Vi jobber videre med eksisterende funksjonalitet og ser blant annet på hvordan vi kan forbedre prissammenligningen. Dette handler om videreutvikling av algoritmer og maskinlæringen bak tjenesten. Vi ser også på bruk av enheter og apper som kan spore bilen eller forsikringstakeren, for å gi riktigere forsikringspriser – såkalt «telematics», sier han.

Et annet spennende område Tribe ser på, er automatisering og effektivisering av utbetaling av skadeoppgjør, såkalt «Straight Through Processing».

– Om du ser på innrapportering av skader er dette unødvendig tungvint med dagens løsninger. Det er ingen grunn til at du eksempelvis skal informere forsikringsselskapet om at flyet ditt er kansellert eller forsinket. Snart kan forsikringsselskapet vite at flyet ditt er forsinket og utbetale skadeoppgjøret automatisk. Visjonen er at når du har en skade, og er berettiget en utbetaling, kan dette gjøres både effektivt for deg og kostnadseffektivt for oss, sier han.

Tidsbegrensede forsikringer

En annen nyvinning selskapet ser på er hvordan man kan skreddersy forsikringer for en tidsbestemt periode.

– Vi jobber også med ulike typer kortidsforsikringer. Om du eksempelvis har et dyrt kamera du vil bruke på en reise til London, vil du kunne bestille en forsikring som kun gjelder for den spesifikke turen du skal på. Med slike løsninger kan eksempelvis de som bruker bilen sjeldent kunne velge å aktivere forsikringen kun når de er ute og kjører. Vi i Norge er generelt godt forsikret, så for oss som jobber med å utvikle forsikringstjenester, står slaget om å utvikle brukervennlige løsninger som gjør hverdagen enklere og rimeligere for kunden, sier Moe Gjendemsjø.

Les mer på Tribe.no!