Det italienske luksus-denimmerket med miljøfokus skal endelig åpne sin egen flagship store/butikk i Oslo.

Jacob Cohën er merket som ble grunnlagt i 1985 i Padova, Italia av Tato Bardelle, men mål om å være et miljøvennlig luksusmerke, og et godt sted for arbeiderne å være. Han hadde etablert flere suksessfulle merker tidligere og det nye merket gikk umiddelbart inn på listen over luksusmerker.

Det var det aller første denim-merket som ble solgt i high-end butikker over hele verden. Alt ble produsert i Italia – noe det fremdeles gjør, og arbeiderne har hatt ordnede forhold fra første øyeblikk.

Fortid og fremtid, tradisjon og innovasjon i skjønn harmoni gjør alle produktene til Jacob Cohen til godt håndverk.

Merket gikk jevnt og trutt i nesten to tiår, men det var i først i 2003 at Jacob Cohën virkelig tok av. Da tok Nicola, Tato Bardelles sønn, med liv, lyst og kreativt talent over sin fars firma.

Nicola Bardelle designet blant annet den første denimbuksen for herrer som hadde en «skinny-fit» og var mulig å bruke sammen med en blazer.

Dette er bare ett av de ambisiøse målene til Nicola Bardelle, som han nådde med sin oppfinnsomhet og konstant ønske om å fornye seg, uten å glemme det tradisjonelle håndverket. Resultatet ble skreddersydd denim med fantastisk slitestyrke. Dette kommer av valget av denimstoff.

Bardelle brukte stoffer som japansk Kurabo og Kuroki denim, men eksklusive detaljer, nagler og knapper i ruthenium, platina og karbon, emaljert i sølv i forskjellige farger og håndbroderte detaljer. Og selvsagt med merke bak, som er kjennemerke.

Innfargingsprosessen som brukes er «yarn died» som vil si at garnene farges på forhånd, og bomullsproduktene blekes aldri før innfarging.

Opptatt av miljøet
Fortid og fremtid, tradisjon og innovasjon i skjønn harmoni gjør alle produktene til Jacob Cohën til godt håndverk. Den manuelle metoden med innslag av moderne teknikker gjør at det er miljøvennlige produkter som er til det beste for kunden. Dette har vært et hovedelement i Jacob Cohën – helt fra starten. Bruken av naturlig bleking, og uten kjemiske prosesser i fargingen av stoffet kjennetegner alle kolleksjonene merket har hatt.

Det er mellom 40 og 60 operasjoner som skal utføres pr bukse og det brukes heller ingen kjemikalier.

I 2004 kom Jacob Cohën også med en kolleksjon for kvinner, chinos for menn og «Limited Editions». I 2008 introduserte de også menns «total look» og kun to år senere kom det samme for kvinner: jakker, kåper, skjørt og strikk, men også capser og belter. Kolleksjonene har en unik og gjenkjennbar stil og karakteristikk design. Sofistikerte fargekombinasjoner og bruken av flotte stoffer som Loro Piana, Carlo Barbera og Vitale Barberis Canonico går igjen i de ulike kolleksjonene.
I 2017 ble prosjektet Made to Measure presentert med stort hell. Her ble klærne skreddersydd etter kundens behov og smak og matchet med et bredt spekter av ulikt tilbehør som store merkelapper, knapper og nagler i tillegg til valgfritt broderi.

Alle knappene og detaljene produseres kun for Jacob Cohën. Alle Limited jeans er Selvedge denim og alle knappene i Limited editor består av 904 Stainless steel, også brukt i alle Rolex stållenker.

Jacob Cohën er tilstede i de mest eksklusive butikkene verden over, og kolleksjonene er for tiden tilgjengelig 550 utvalgte butikker i Italia, i tillegg til Belgia, Holland, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Spania, Sveits, Russland, Nord Amerika, Midtøsten, De forente arabiske stater og Japan – hvor Jacob Cohën er ekstremt populært.

I Norge åpnet altså butikken i Akersgata 18 den 16. august. Få med deg høstens spennende kolleksjoner!

I tillegg har Jacob Cohen shop-in-shop i følgende butikker:

  • Gunnar Øye og Lescalier i Oslo
  • Monsieur Scabal i Bergen
  • Rolfsen i Stavanger
  • Vidars i Tønsberg
  • Bindesbøl i København