I denne artikkelserien følger vi menneskene bak EY fasaden i Bjørvika, og blir kjent med deres hverdag og suksessrike karriere. Hvordan løser de egentlig den daglige kabalen? Med en krevende og utfordrende jobbhverdag og et innholdsrikt privatliv skulle en tro at dette var veldig komplisert, men er det egentlig det?

Ann Kristin, 36 år, aktiv mamma og partner i EY

Ann Kristin Lie-Vaag har utdannet seg til sivilingeniør i elektronikk ved Heriot-Watt University i Edinburgh og jobber nå som partner i EY. Om 5 år har hun store ambisjoner om å bidra til vekst og utvikling i EY og Advisory gjennom sin rolle som partner og i det lange løp har hun som mål å bidra til at flere jenter ønsker å ha større del av sin karriere i EY og Advisory, også innen teknologi og digitalisering.

Utenom jobb går tiden til Ann Kristin stort sett med til familien, i hovedsak mann og sønnen på 5 år. Hun er en aktiv dame og liker ski, både langrenn og alpint, friluftsliv og regelmessig trening. I tillegg til kvalitetstid med venner.

Hvordan kombinerer du karriere og privatliv?
– Jeg henter sønnen min fast i barnehagen 2-3 ganger i uken. Da setter jeg dette i min kalender og er da off-line frem til han har lagt seg. Jobber gjerne mye i ukedagene og fokuserer på å ha ordentlig fri i helger og ferier. Har ikke push-mail, slik at jeg klarer å koble helt ut når jeg har fri/fritid. Trenger å holde meg i god fysisk form og har innsett at dette klarer jeg kun med å ha faste avtaler med PT ca 2 ganger pr uke. Får da overskudd til både å ha et aktivt liv privat og til å bidra det som kreves på jobb, sier hun.

En typisk dag for Ann Kristin inneholder ca 10-12 arbeidstimer, med et opphold på ca 4 timer for kvalitetstid med familien og sønnen. For å få dette til å gå rundt jobber hun hjemmefra stort sett hver kveld i ukedagene. For Ann Kristin handler det om å kunne koble ut og av.

– Jeg jobber gjerne mye i ukedagene og fokuserer på å ha ordentlig fri i helger og ferier. Derfor har jeg ikke push-mail, slik at jeg klarer å koble helt ut når jeg har fri/fritid.

Hun har stort sett alltid møter eller arbeid ute hos kunde hver dag; det er en del av jobben hun trives best med – å kunne være hos kundene sammen med teamene mine. I min rolle som partner, handler også mye av dagen om å snakke med team-medlemmer og prosjektledere, følge opp både i forhold til linjerolle og prosjektansvar, sikre at folk har det bra, at de får avklaringene de trenger etc. Være tilgjengelig for teamet er slik jeg ser det noe av det viktigste jeg gjør, ved siden av å være tilgjengelig for kundene våre. Det å bruke mye tid hos kunde er viktig for meg, for å sikre at vi bygger opp den tilliten vi trenger, at kunden blir kjent med meg slik at de kan kommer til meg dersom de trenger diskusjon eller avklaring på høyere nivå.

Hva er dine tanker rundt skjermtid?
– Jeg opplever at vi sitter for mye foran skjermen og at det har bygget seg opp en ukultur mht at «alle» har PC / skjerm oppe i for eksempel møter, og dermed har fokus et annet sted. Selv fokuserer jeg en del på dette og er blitt mer bevisst på at jeg lukker PC hvis jeg ikke trenger den for møtet, ikke tar den med og heller skriver i en bok/på et ark gjennom møtet avhengig av hva som passer. I forhold til mobiltelefon opplever jeg at vi gjør oss selv mer avhengig enn vi trenger. Jeg forsøker å motarbeide dette selv med at jeg legger telefonen med skjermen ned i møter med mindre jeg venter på beskjed (da prøver jeg å informere om det slik at alle vet hvorfor jeg har telefonen klar) og ikke har push-mail som viser hvor mange uleste/nye mail jeg har etc. Når det er sagt, opplever jeg at skjerm/PC/pad/mobil gir oss en enorm frihet og mulighet til å tilpasse arbeidshverdagen på en unik måte. Når vi er flinke til å benytte dette på en god måte, opplever jeg skjerm som bare positivt.

I fremtiden tror håper hun arbeidsplasser klarer å utnytte teknologien bedre og bedre, slik at vi kan bruke vår arbeidstid på de gode vurderingene, diskusjonene og å finne nye løsninger, som drar både selskaper og kunder i de riktige retningene – i stedet for å bruke masse tid på formaliteter, dokumentasjon, enkle, men tidkrevende operasjoner, lete etter informasjon etc., slik det ofte gjøres i dag.

– Dette vil i tillegg til rett teknologi, forståelse og kunnskap om hvordan anvende denne, også kreve at vi samarbeider på en tettere måte, både internt og med kundene våre. At vi har kompetanse og tillit til å kunne være ærlige og åpne med hverandre, og dermed kreative sammen. Jeg opplever at dette vil kreve at vi samarbeider på tvers på en noe annen og mer dynamisk måte enn det vi gjør i dag, med mer dialog for å forstå problemene, finne de gode løsningene, inkl. de som kanskje ikke der og da synes å være det beste. Dette vil også kreve at vi setter sammen og anvender kombinasjon av kompetanse, kunnskap og erfaring på en annen måte enn vi gjør i dag, sier Lie-Vaag.

Hva slags personer ønsker du deg på teamet ditt?
– Faglig dyktige folk som ønsker å bidra og å gjøre en forskjell, som er motiverte og tørr å utfordre. De må være ærlige og bidra til at vi får et tillitsforhold der vi kan være ærlige med hverandre (inkl. de med meg) og med kundene våre.

Vil du jobbe med Ann Kristin?

EY
At EY, our purpose is Building a better working world. The insights and quality services we provide help build trust and confidence in the capital markets and in economies the world over. We develop outstanding leaders who team to deliver on our promises to all of our stakeholders. In so doing, we play a critical role in building a better working world for our people, for our clients and for our communities.