Daglig leder av Jacob Cohen i Oslo, Thomas Kosstad, mener butikker må ta større sjanser for å overleve i dagens marked.

− Det sitter fortsatt butikker på sidelinjen som ennå ikke ser verdien av å tilknytte seg og utnytte dagens digitalisering. Gjennom nye plattformer som Instagram og Facebook må man se på mulighetene det kan tilføre din virksomhet og ikke leve i frykt for å kannibalisere virksomheten.

Kosstad mener det er for enkelt å skylde på at butikkdøden kommer av fremveksten av netthandelen. Han har selv sett at en butikk fint kan fungere i harmoni med netthandelen i sin Jacob Cohen-butikk.

− Netthandelen er kommet for å bli, den må man velge å leve med. Se på alle de mulighetene som oppstår igjennom digitaliseringen. Innenfor high-end markedet vil den aldri kunne erstatte en godt drevet butikk med god service. Nettplattformen bør komme i tillegg og brukes til å kommunisere direkte med sine kunder. Da har man en annen mulighet til å treffe sine kunder, og er i lomma på dem 24/7.

Høyere krav til total opplevelsen

Slik markedet er i dag er det en liten andel av high-end mote som selger på nett. Det er også stor forskjell på netthandel av klær for kvinner og menn i forskjellige aldere. Kosstad er også eier av Teko Trading AS som er hoved-distributør på Jacob Cohen, Lardini og MooRER i Skandinavia, derfor kjenner han godt til high end-merker.

− Vi operer i high end segmentet og har størst fokus på menn. Vi ser at menn over 40 år er en stor netthandler, men kjøper ikke like mye klær som sport, reiser og elektronikk. Gutta ser verdien av at ting skal være enkelt og service graden høy, men liker å handle med folk de kjenner. De kan gjerne handle på nett når de vet og kjenner godt til produktet og butikken, påpeker han.

− Menn gidder sjeldent å returnere når noe blir feil. Mange velger i stedet å holde seg unna netthandel. Da stilles det krav til total opplevelsen, krav til tettere og bedre samarbeid mellom leverandør og butikk som igjen skal skape en opplevelse for konsumenten. Det blir viktig fremover.

Her kan du besøke nettsiden til Jacob Cohen!

Utleiere må ned i pris

Kosstad tror at det vil komme flere nisjebutikker og andre spesial konsepter til bykjernen.

− Folk ønsker å bruke penger, men krever å møte en betjening som besitter kompetanse og kunnskap om hva de selger. Vi tror derfor dagens butikkeiere må bruke mer tid på ansatte, og være med på å heve stoltheten ved å jobbe i butikk. Noe som kan gjøres gjennom både kurs og bedre lønninger. I resten av verden er lønn som oftest kombinert med bonusordninger.

Det er heller ikke bare butikkene som bør tenke nytt. Kosstad påpeker at utleiere må innse hvor tøft det er for butikkbransjen og justere leien deretter.

− Utleiere må innse at leie-inntekter bør stå i forhold til realistisk omsetning. Mange har lagt sin elsk på prosentleie med å ansette kvikke senterledere som til enhver tid skal presse fram ulike salgskampanjer. Noe  svært få andre enn elektronikkbransjen og utleiere tjener penger på. Vi tror ikke det vil være mulig å drive en multi-brand eller high-end butikk på et kjøpesenter under dagens modell.

Her kan du besøke nettbutikken til Jacob Cohen!