Daglig leder og eier av Northtrack AS, Espen Engebretsen, gleder seg over stadig nye salgsrekorder for selskapets netthandelssatsning zenostore.no. Foto: Fredrik Warboe.

Espen Engebretsen vokste opp i farens skobutikk og har jobbet med klær i hele sitt voksne liv. I en tid der samspill mellom forbruker og fysisk butikk stadig endres, så han et potensial for å lage herreskjorter under eget brand. Nå feires to år med «Lorang by Zeno» og nettbutikken zenostore.no.

Det å starte nisjebutikk med salg av egen og ukjent merkevare, uten altfor stor risiko, krever tålmodighet og hardt arbeid. Det kunne vært fristende å jobbe ut fra setningen «nesten alle bruker skjorte» og lagt opp et tungt markedsløp derfra, men det var aldri aktuelt for gründeren.

-DETTE MED AT STRYKEFRIE SKJORTER IKKE SER OG FØLES LIKE EKSKLUSIVE SOM UBEHANDLEDE SKJORTER ER EN STOR MISFORSTÅELSE. SKJORTENS OPPLEVDE KVALITET STYRES AV STOFF OG SØM – IKKE STRYKEFRIHETEN

Skyter ikke med hagle

God innsikt i hvem kunden er, hvilke aviser han leser og hva som foretrekkes av farger, stoffer og snitt har vært og er en viktig suksessfaktor for selskapet. Den typiske kunden beskrives som ferdig med tjueårene, høyt utdannet og ofte i ledende stillinger. Alle markedsaktiviteter skreddersys derfor med han de kaller «Lorang» i tankene.

-Vi har ikke råd til latskap som å skyte med hagle i markedsføringen vår, sier Engebretsen og påpeker at selskapers tunge kampanjer ofte belastes kundene i form av høyere priser.

Effektive skjorter for folk på farten

zenostore.no finner besøkende både strykefrie og ubehandlede skjorter i 100% bomull av høy kvalitet. Har man en krevende hverdag og ferdes i et miljø med krav til kleskode, anbefales en god titt på nettopp de strykefrie.

-Dette med at strykefrie skjorter ikke ser og føles like eksklusive som ubehandlese skjorter er en stor misforståelse. Skjortens opplevde kvalitet styres av stoff og søm – ikke strykefriheten, understreker Engebretsen.

Se de strykefrie skjortene fra «Lorang by Zeno»

Zenostore.no satser i hovedsak på det tradisjonelle uttrykket. Den strykefrie bestselgeren «Kirkville»er en av mange dresskjorter i diskret varianter av blå. Foto: zenostore.no

Få distribusjonsledd: Høy kvalitet til lavere pris

Færre distribusjonsledd gir lavere kostnader. Dette kommer kundene til gode. Som norsk utfordrer og eier av eget merke, har «Lorang by Zeno» fordelen av å tilby bedre priser enn konkurrentene. De ser en svært høy gjenkjøpsgrad hos en stadig voksende kundegruppe, både hos forhandlere og i nettbutikken zenostore.no.

-Kundene våre er smarte forbrukere og handler sjelden på impuls. Ofte ser vi at nye kunder bestiller en eller to skjorter. Få dager etter legges det ordre på et større antall skjorter. Da vet jeg at vedkommende er fornøyd med mottatt og vil ha mer. En enorm kompliment, sier Engebretsen, som forventer så mye som 40.000 solgte skjorter innen året er omme.

Faksimile fra Facebook: Fornøyd og engasjert kunde viser at neste ukes arbeidsantrekk allerede er klargjort.

Markerer to gode år med stort salg

Det har vært to gode, men krevende år for gründeren. Fra den spede start med 12 skjortemodeller, teller dagens produktkatalog på zenostore.no hele 57 ulike skjorter i strykefrie eller ubehandlede kvaliteter.

Jubileet markeres med et stort salg, der det gis gode rabatter – også på ordinære varer og nyheter. Gründeren forklarer at det er den høye gjenkjøpsgraden som tillater et salg av dette kaliberet.

-Jeg lager skjorter som er så gode at en ny kunde ofte betyr starten på et langsiktig forhold, der jeg får æren av å stå for en del av innholdet i basisgarderoben hans, sier Engebretsen og forteller at han er takknemlig for at zenostore.no besøkes av så mange.

-Det at hardt arbeid og ærlighet alltid lønner seg er en viktig læresetning jeg har med meg hjemmefra, sier Engebretsen som nå forbereder seg til skjortens absolutte høysesong.

Våren.

Gå til salget!