Det har vært alt for mye negativitet i media den siste tiden om den store butikkdøden, nedleggelser og liten fremtid for varehandelen. Vi ser at det kommer endringer i handlemønsteret ettersom det bli færre biler i sentrum, men Jacob Cohen butikken går bra.

Etter mange år med Jacob Cohen-klær i andre kjente norske butikker har de nå åpnet sin egen butikk i tillegg.

folk Tar seg god tid og liker å oppleve byen og stiller nok mer krav til opplevelser enn tidligere

– Det er ikke nødvendigvis negativt; vi ser for eksempel at krav til opplevelser og service blir viktigere enn noen gang. Oslo er i ferd med å bli en storby med store internasjonale varemerker representert, færre kjedebutikker og mer nisje- og spesialforretninger man ikke finner på de store kjøpesentrene, forklarer han.

I dag planlegger kundene i større grad sine varekjøp, og kombinerer handlingen med lunsj og vennetreff mye oftere enn tidligere. Det har aldri vært enkelt å parkere i sentrum, men de som tidligere har parkert på fortauskanten for å løpe inn å handle må nok endre sitt handlemønster. Det er fortsatt mange parkeringshus og det er tilrettelagt for billigere for barnefamilier å reise kollektivt i helgene.

– Vi som alle andre ser også at våre politikere ofte løper litt for fort og kanskje ikke alltid tenker på å tilrettelegge i forkant av endringer trafikalt. Vi tror likevel at mye av endringen vil kunne skape en flott storby på sikt, sier Kosstad.

Jacob Cohen etablerte seg i ærverdige Akersgata – en gate som til alle tider har vært en bra handlegate. Den siste tiden har den dog vært sterkt preget av ombygningen av Stortingsgarasjen. Nå er man i ferd med å ferdigstille hele Wesselsplass som kommer til å bli et byrom med fontener og grøntarealer, et godt sted å være. På tross av dette har Jacob Cohen hatt en veldig fin åpningsperiode med bra omsetning og masse positive kunder.

Som merke har også Jacob Cohen gjort store grep internt. Med utvidet sortiment og nye kolleksjoner har merket fått en ny start under ledelsen til veteranen Luca Levi. Jeans vil alltid stå i sentrum, men det kommer også nye, spennende tilleggsprodukter.

Endret handlemønster gagner nisjebutikkene

– Vi ser frem imot endelig ferdigstillelse av hele kvadraturen og registrerer flere og flere som etablerer seg i gatene av ny spennende nisje butikker. Vi ser også at om sommeren er det mange som finner veien til Aker Brygge via Akersgata og Prinsensgate, sier Kosstad.

– Vi opplever nok en endring i handlemønstret med mindre tilgang med bil. Dagene er veldig variable, de kundene som kommer har ofte planlagt på forhånd hvor de skal og hva de er ute etter. Snitt handelen pr. kunde opplever vi at er over gjennomsnittet høy. Lørdagene er utvilsomt vår beste dag, da tar folk seg god tid og liker å oppleve byen og stiller nok mer krav til opplevelser enn tidligere. Dette er noe vi er veldig bevisst og prøver å skape en god handleopplevelse med lett servering og høy servicegrad. Vi overrasker gjerne kunder med levering på dør og flinke på å skaffe produkter vi ikke skulle ha i butikk, sier Kosstad.

– Vi Osloborgere har nok vært litt bortskjemte, spesielt de som har vært vant med å sette bilen på fortauskanten mens de er inne og handler. Det er ikke mange storbyer som har hatt denne muligheten, så her må nok en endring til. Generelt har det ikke vært mange lovlige parkeringsplasser rundt om Oslo sentrum uansett. Men vi ser at Oslo by går i samme retning som andre storbyer hvor de mest kjente varemerkene er representert ved nisjebutikker i high-end segmentet. Det er det som vil trekke folk til sentrum for å handle, spesialforretninger, sier han.

– Folk har blitt mye mer kvalitetsbevisste i løpet av de siste årene, vi ser at kundefrekvensen er lavere men snitthandelen høyere. Folk handler mer planlagt og ser mer verdi i klær med lengre levetid og bedre kvalitet.

– Dessuten; det vi ser at det nå stilles mye mer krav til retail, verden blir mindre og mindre. Konkurransen blir hardere og hardere, snart flyr vi til New York på noen få timer og allerede nå reiser vi mer enn noen gang og søker opplevelser. Netthandelen blir også ofte trukket frem som den store «butikk-dödaren». I dag ser vi at de fleste netthandel aktørene sliter med alt for mye returer og negative resultater. I high-end segment vil det alltid være behov for Touch and Feel. Vi tror mer på netthandel som en ny markedsføringsplattform og en service til våre kunder som kjenner sine mål og størrelser. Vi har nå en mulighet til å nå våre kunder på en helt ny måte. De som reiser til byen har allerede orientert seg nå om hvor og hva, avslutter han.

Nå har Jacob Cohen også åpnet nettbutikk!